strictly cars with character

Carros configurator: Morgan Plus Six

27 juni 2019

Het gebeurt niet vaak dat Morgan een splinternieuw model presenteert, want in het Britse Malvern stellen ze vernieuwingen het liefst uit tot ze echt onvermijdelijk zijn. En dat is nu: de V8 die Morgan in de Plus Eight gebruikte ging uit productie. En dus werd het ook bij Morgan — zelfs dáár — tijd om te komen met de Plus Six. Maar hoe ziet de ideale Plus Six eruit?

1. TOURING - 8.000 EURO

Eigenlijk is dit meer een uitrustingsniveau dan eenextra. Het belangrijkste verschil is dat de Touring standaard voorzien is vaneen lichtgewicht hardtop van composietmateriaal, die ervoor zorgt dat je PlusSix het hele jaar door bruikbaar is. We weten ook wel dat het niet de meestgeëigende auto is om mee op wintersport te gaan, maar voor ruim 120 duizendeuro is het toch leuk als het kán. Voor 795 euro extra spuit Morgan de hardtopin carrosseriekleur; standaard wordt hij geleverd in Sport Ivory.

2. SPECIAL PAINT - 1.395 EURO

Een enkele keer kom je een donkerblauwe Morgan tegen en verder kun je de modellen van het merk uittekenen in donkergroen. En dat terwijl het bedrijf véél meer kleuren levert dan dat, van Classic Meteor Red tot Dove Grey en van Dark Silver tot Classic Orange. We hebben nog niet alle kleuren in het echt gezien, maar vermoeden dat Metallic Matt Silver de Plus Six wel goed staat. Zolang het maar eens iets anders is dan het eeuwige donkergroen, bedoelen we.

3. ALUMINIUM WIELEN - 2.495 EURO

De standaard aluminium Speedster-wielen, leverbaar inzilver en zwart, staan de Plus Six zonder meer goed — zoals ze ook vorigeMorgans goed stonden. Maar het merk heeft speciaal voor de Plus Six nieuwewielen ontworpen, met de toepasselijke naam Plus Six. Dan moet je eigenlijk  wel. Ze zijn ook een inch groter dan destandaard wielen: 19 inch in plaats van 18. Op de 1st Edition zijn ze antraciet,kopers van de reguliere modellen kunnen kiezen tussen zilver en zwart.

4. FOTOBOEK PRODUCTIE - 525 EURO

Morgan is onlangs overgenomen. De familie Morgan heeft nogeen minderheidsbelang, maar de grootste aandeelhouder is nu Investindustrial, eenItaliaanse investeringsmaatschappij die onder meer eigenaar is van AstonMartin. De Plus Six is ook compleet nieuw; het grootste nieuws is een aluminiumplatform, door Morgan CX-Generation genoemd, dat ervoor zorgt dat de Plus Sixhonderd procent stijver is dan zijn voorganger. Toch blijven sommige dingenaltijd bij het oude: ook deze Morgan is volledig handgebouwd. Een optioneelfotoboek brengt het bouwproces in beeld.

5. FACTORY COLLECTION - PRIJS N.N.B.

Een van de grootste attracties van Morgan is de fabriekin Malvern, waar nooit iets lijkt te veranderen. De vakmannen (en vrouwen) dieer werken, vertellen graag over het bouwproces. En wat is er mooier dan jenieuwe auto op zo’n plek ophalen?

MORGAN PLUS SIX

Motor: 3,0 liter zes-in-lijn met turbo, achttraps-automaat (ZF)
0-100 in sec: 4,2
Top in km/u: 267
Basisprijs incl. BTW/BPM in euro: 121.200
Prijs inclusief voorgestelde opties in euro: 134.410

DOOR PERRY SNIJDERS

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer