strictly cars with character

BMW X6 blijft imponeren

3 juli 2019

BMW heeft vannacht de derde generatie van de X6 gepresenteerd. Omdat de imposante SAC toch niet opviel, maken de Duitsers hem langer, breder en voorzien hem van nierengrille-verlichting’.

Een SUV afwerken met een coupé-daklijn. Niet iedereen is er van gecharmeerd. Maar toch heeft de BMW X6 zijn eigen kopersgroep al lang gevonden. De derde generatie staat immers vanaf december in de showroom. En de Sports Activity Coupé (SAC) is weer net iets imposanter dan z’n voorganger. De aankomende X6 is 2,6 centimeter langer en ietsje breder en lager. De wielbasis nam met 42 mm toe, waardoor bijna de drie meter wordt aangetikt.

Verlichte nierengrille

Voortaan is de bekende BMW nierengrille voorzien van één omlijsting. De hoeken van de forse grille tikken de koplamen aan. Als nieuw foefje heeft BMW voortaan een verlichte nierengrille op de optielijst staan. Als je de portieren opent of sluit, floept de verlichting aan, al kan je je publiek ook vermaken door zelf op een knopje te drukken. Al flanerend door de nacht val je extra op met je nierengrille in Las Vegas-stijl.

Extra's

Ben je dan toch de extra’s aan het afvinken, zet dan ook even krul achter de 22-inch velgen. Die standaard 19-inch exemplaren zijn ook maar zo alledaags. Gelukkig staan de BMW X6 M50i en de BMW X6 M50d van huisuit al op 21-inch lichtmetalen wielen. Andere fijne optie: BMW Laserlight met Adaptieve LED koplampen en grootlichtassistent. Dan reikt je lichtbundel tot wel 600 meter ver. En verfraai je auto door te kiezen voor de xLine en Model M Sport-uitvoering.

Interieur

Laten we even het interieur induiken. BMW richt de cockpit opnieuw in, zodat de bedieningselementen nog meer naar de bestuurder wijzen. Vernasca lederen bekleding is standaard aanwezig. Het bagagevolume is met 1.530 liter – klap de achterbank eerst in drie delen neer – meer dan voldoende. Je opteert verder voor 4-zone automatische airconditioning, een panoramadak of een hoogwaardig geluidssysteem.

Krachtbronnen

Bij een grote jongen, horen grote motoren. Bij de verkoopstart heeft BMW twee benzinemotoren en twee dieselmotoren in de lijst staan. Instappen doe je in een 340 pk sterke zescilinder in lijn. Deze BMW X6 xDrive40i snelt in 5,5 tellen van nul naar honderd. Nog een stuk rapper is de BMW X6 M50i. Dankzij een vermogen van 530 pk, biedt deze versie met V8-benzinemotor een accleratie van nul naar honderd in 4,3 seconden.

Adaptieve luchtvering

Dieselen begint met de BMW X6 xDrive30d. De zescilinder in lijn dieselmotor is 265 pk sterk en geeft een 0-100 km/u sprint in 6,5 seconden. De BMW X6 M50d is ook een zescilinder, maar dan eentje met 400 pk. De 0-100 km/u spurt verloopt in 5,2 tellen. Schakelen in alle modellen verloopt via een 8-traps Steptronic transmissie. BMW xDrive stuurt het aandrijfkoppel variabel tussen de voor- en achterwielen, maar kiest voor achterwielaandrijving als het écht sportief wordt. Je maakt het rijden nóg wat spannender door het M Sperdifferentieel op de achteras te kiezen. Er is trouwens ook een xOffroad Pack leverbaar. Verder is adaptieve luchtvering verkrijgbaar, waarmee je de wagenhoogte tot 8 centimeter verlaagt of verhoogt.

De nieuwe BMW X6 rolt van de band in het Amerikaanse Spartanburg en is begin december 2019 in ons land te bewonderen.

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer