strictly cars with character

Lexus RC 300h: Fijnslijperij

12 juli 2019

Op jacht naar een sportiever imago maakt Lexus de laatste jaren steeds meer sportcoupés. De RC 300h was er al sinds 2014 en profiteert nu van een facelift.

Die facelift moet de RC 300h qua uiterlijk meer in lijn brengen met zijn grote broer, de - overigens prachtige - LC. Plattere led-koplampen, een aangepaste grille en nieuwe L-vormige achterlichten maken de auto tegelijk eleganter én sportiever. Nog veel meer fijnslijperij deed Lexus onderhuids. Het onderstel werd op vele punten verbeterd: andere dempers, stijvere ophangbussen en vanaf de Luxury Line nieuwe 19 inch wielen met banden die meer grip en een betere stuurprecisie bieden. Daarnaast zijn er veel kleine aanpassingen doorgevoerd aan de aerodynamica, waarvan de vorm van de zijruiten en de luchtinlaten bij de achterwielen de belangrijkste zijn.

Scherpere respons

Voor de aandrijving van de RC 300h vertrouwt Lexus nog altijd op de hybride aandrijflijn, bestaande uit een 2,5 liter viercilinder benzinemotor met 181 pk, aangevuld met een nu iets lichtere en compactere elektromotor van 143 pk. Het gecombineerde vermogen is nog steeds een voedzame 223 pk, maar toch is de afstemming van de aandrijflijn sterk veranderd. De respons is veel scherper, waardoor de RC je een heel ander, directer rijgevoel geeft. Dat merken we direct tijdens de eerste meters in Zuid-Spanje. De RC 300h komt feller en enthousiaster uit de startblokken, alsof de elektromotor steeds een extra zetje geeft. Het effect is zelfs nog iets sterker in de sportstand, waarbij ook de besturing meer gevoel geeft. En dan is er op de F Sport-uitvoering van de RC 300h nog Sport+, waarbij de adaptieve dempers zich automatisch aan de wegomstandigheden aanpassen. Een prachtig systeem, maar het onderstel is van huis uit al erg goed. Even uitstekend is het interieur met voortreffelijke stoelen en het ambachtelijke afwerkingsniveau, met onder meer geborsteld metaal op de middenconsole en fraaie stiksels in het leer. Er is keuze uit vijf uitvoeringen, van zeer compleet tot zeer luxueus, de prijzen beginnen net onder de vijftig mille.

Door: Mario Vos

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer