strictly cars with character

Lotus Evija nu officieel: duizelingwekkend veel pk's en een minimalistisch interieur

17 juli 2019

Sinds 2008 introduceert het Britse Lotus (inmiddels in handen van het Chinese Geely) weer eens een nieuw model. En wat voor heen. De elektrisch aangedreven Evija levert een vermogen van 2.000 pk!

De Evija – spreek uit ‘eh-vi-ya’ – betekent ‘de levende’ of ‘eerste in het bestaan’. Als eerste elektrische supercar van Lotus, past die naam prima. De Britten doen het gelijk goed, want de vier elektromotoren aan boord zorgen samen voor een onwaarschijnlijk vermogen van 2.000 pk. De topsnelheid van de Evija bedraagt 322 km/u, terwijl de 0-100 km/u-spurt in minder dan 3 tellen verloopt. Van 0-300 km/u gaat zelfs in negen seconden. Als je niet te veel sprintjes trekt, loopt het rijbereik op tot zo’n 400 kilometer.

Visionair

Eveneens astronomisch is het prijskaartje, want voor zo’n 2 miljoen euro is de Evija te koop. Lotus strijkt er als het goed is meer dan een kwart miljard euro mee op, want het bouwt er in totaal 130. Na de Evija moeten er meer speciale sportwagens komen, want topman Phil Popham vertelde bij de onthulling van de supercar dat de Evija “het pad plaveit voor verdere visionaire modellen”.

In 18 minuten snelladen

De Evija is ondanks de aanwezigheid van een 70 kilowatt-uur batterijpakket nog altijd niet heel zwaar. Dankzij de koolstofvezel monocoque komt het wagengewicht uit op 1.680 kilo. Het batterijpakket is ontwikkeld door Williams Advanced Engineering en kan in de toekomst aan de 800 kilowatt-laadpaal volgens Lotus. Momenteel is bij een 350 kW-supersnellaadpaal in 18 minuten een volle accu te verkrijgen.

In het interieur zien we een compact rechthoekig racestuurtje en zwevende middenconsole waarin bijna alle knoppen zijn verwerkt. Het geeft ondermeer toegang tot de vijf rijmodi: Range, City, Tour, Sport en Track.

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer