strictly cars with character

Goodyear Eagle F1: Extra kleefkracht

19 juli 2019

Al ver voor ‘onze Max’ de harten van autoliefhebbers in de toerenbegrenzer joeg, waren trackdays al populair bij sportieve automobilisten. Het fenomeen groeit nog altijd en Goodyear maakt er zelfs speciale banden voor. Met de extra kleefkracht van de Eagle F1 knabbel je zo een paar tellen van een rondje Zandvoort af.

Liefhebbers van sportieve auto’s weten maar al te goed hoe belangrijk banden zijn. Via vier contactvlakjes, elk ter grootte van een hand, wordt het vermogen van de auto omgezet in acceleratie, remkracht en vloeiend bochtenwerk. Maar wat je makkelijk in twee zinnen opschrijft, blijkt in technisch opzicht extreem moeilijk te realiseren. Een autoband is immers opgebouwd uit vele componenten die samen specifieke eigenschappen aan de auto geven. Een voorbeeld: de stijfheid van de bandwang - de tegenwoordig steeds lagere zijkant van de band - is van grote invloed op het comfort en de stuurprecisie. Een stugge, lage wang is beter voor de stuurprecisie terwijl een hoge, zachte wang voor meer comfort zorgt.

Het ontwerp van het profiel bepaalt hoe goed een band water kan opslaan en deels afvoeren. Bij hogere snelheden moet een band in de regen vele liters per seconde verwerken, want bij pakweg 120 kilometer per uur legt de auto per seconde 33,3 meter af. Dat komt bij een band in de breedtemaat 245 neer op een oppervlakte van ruim acht vierkante meter. Per millimeter water op het wegdek is dat acht liter. Per seconde. Per band.

Grip

Het bandenprofiel bestaat grotendeels uit rubber en juist dat is bepalend voor de grip, vooral op een droge weg. In principe geldt: hoe meer rubber, hoe meer grip. Maar ook de samenstelling van het rubber is van zeer groot belang. De nieuwste generatie Eagle F1-banden, de meest sportieve serie van Goodyear, omvat vier typen, allemaal toegestaan voor gebruik op de openbare weg. Maar met het afnemen van het aantal profielgroeven en de profieldiepte en een steeds meer grip biedende rubbersamenstelling, worden ze steeds geschikter voor een enerverende middag op het circuit. De ‘straatband’ van het kwartet is de Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5, een normaal uitziende band die op nat en droog wegdek goed presteert. Om betere remprestaties te verkrijgen heeft deze band Active Braking Technology, waarbij de extra druk die tijdens het remmen op de profielblokken komt voor een verbreding van het profiel zorgt en dus méér grip op de weg geeft.

Extremer

Voor wie meer grip wil zonder al te veel aan dagelijkse bruikbaarheid - lees: natweereigenschappen – in te boeten is er de Eagle F1 Supersport. In plaats van vier brede, omlopende groeven zijn er nog maar drie (plus één smal groefje) en het loopvlak heeft twee rubbercompounds, eentje voor droge weg in de schouders en eentje voor natte weg in het midden. Het karkas van de band is extra versterkt om vervorming tegen te gaan en zo meer stuurprecisie te bieden. Een prima band om af en toe een trackday te bezoeken, maar ook nog geschikt voor dagelijks gebruik.

De Eagle F1 Supersport R is een stuk extremer, want het smalle groefje is nu uit de buitenste schouder verdwenen en er zijn ‘bruggetjes’ tussen de middelste profielstrook en de brede schouderstukken aangebracht. De rubber compound bevat bij de Supersport R speciale polymeren en tractieharsen uit de racerij voor extra kleefkracht. De profieldiepte is bovendien gereduceerd om de flexibiliteit van het profiel te verminderen.

De overtreffende trap is de Goodyear Eagle F1 Supersport RS met nóg smallere groeven, minder profieldiepte (5 mm in plaats van 8 mm bij een normale straatband) en een rubber compound die rechtstreeks uit de racerij komt. Je mag ermee op de openbare weg, maar wees dan voorzichtig als het flink regent. En na een rondje of dertig flink jakkeren op het circuit is de kans groot dat je ook niet meer naar huis mag rijden, omdat het profiel verdwenen is.

Kleefkracht

Met de Supersport RS hebben we niet kunnen rijden, maar op het uitdagende Ascari Race Resort bij Ronda in Spanje reden we wel met de drie andere typen. Onder een lichte en wendbare Alpine A110 konden we de natweereigenschappen testen van de Eagle F1 Asymmetric. Zonder vergelijkingsmateriaal helaas, maar de grip op de nat gespoten baan maakte indruk. De Eagle F1 Supersport had Goodyear onder een 670 pk sterke Ferrari 488 GTB gemonteerd. We reden er vijf enerverende rondjes mee op een droog deel van het circuit. De grip leek eindeloos, maar uiteindelijk kregen we de 488 toch aan het glijden. Echter wel goedmoedig, waardoor de auto goed beheersbaar bleef. Het sluitstuk betrof vijf ronden met de Supersport R onder een Porsche 911 GT3. Minder vermogen dan de Ferrari, maar met deze band zeker niet trager. De grip met de bijna-race compound was voorbeeldig, al moesten de banden wel eerst warm worden gereden. Maar daarna was de kleefkracht fenomenaal en de rijvreugde niet minder. De slijtage houdt daarmee echter gelijke tred. Iets om rekening mee te houden. De nieuwe Goodyear Eagle F1 is er in de meest populaire maten.

Door: Mario Vos

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer