strictly cars with character

BMW M850i xDrive Coupé: Maat groter

14 november 2019

Ging het bij de vroegere BMW’s 6- en 8 Serie vooral om Gran Turismo’s, de BMW M850i is een zeer serieuze sportwagen. Je voelt aan alles dat er bij de ontwikkeling goed naar Porsche is gekeken, zij het dat de 8 Serie een flinke maat groter is. Iets wat de - vermoedelijk slechts zelden aanwezige - achterpassagiers zullen kunnen waarderen.

Dat maatje groter kunnen we letterlijk nemen, want de BMWis zowel langer, breder als hoger. En zeker de toegenomen breedte van 5centimeter maakt in de praktijk een groot verschil. Niet alleen voor de inzittenden,maar ook voor eventuele koffers en tassen. Qua interieur bleef BMW echter trouwaan het relatief gerieflijke GT-principe, terwijl Porsche nadrukkelijk voor eensportievere sfeer kiest. Neem alleen al die deels in elkaar geschoven klokkenin het dashboard van Porsche, als knipoog naar de vroegere, naast elkaargeplaatste exemplaren met in het midden de grote toerenteller. Mooi, duidelijk enpraktisch. Bij de BMW ligt dat even anders. Daar vraagt het dashboard enigegewenning. De gegevens zijn lastiger af te lezen en bieden minder overzicht.Naar verluidt voorziet BMW binnenkort al zijn modellen van dit concept, maar isdat nou echt een verbetering ten opzichte van voorheen? Bovendien oogt het gevoelsmatigwat gewoontjes en dat sluit niet direct aan op de rest van deze extreem goedrijdende sportwagen. Details als de afwerking van het leer, het geslepen glas,de fraaie uit aluminium vervaardigde schakelaars en de ingenieuze ledverlichtingzijn van het allerhoogste niveau. Zoals alles eigenlijk: de mobiele telefoonwordt draadloos opgeladen, de navigatie en semiautonome functies werkenperfect. Elk detail ademt de sfeer van een fabrikant die graag voor de troepenuit loopt en dat streven ook waar maakt. Hier is op niets bespaard en alles isuit de kast gehaald wat erin zit.

Twee motoren

Qua techniek is er keuze uit twee beroemde BMW-machinesdie beide zijn gekoppeld aan een achttraps automaat. Enerzijds gaat het dan omde 4,4 liter V8-twinturbo benzinemotor, anderzijds om de 3,0 liter twinturbozescilinder- in-lijn dieselmotor. In het eerste geval accelereert de 1.965kilogram wegende auto in 3,7 seconde naar 100. De gretigheid waarmee datgebeurt is middels enkele knoppen van het Driving Experience Control systeem tebepalen. Er kan dan gekozen worden uit drie standen (Comfort, Sport of Sport+),alle drie met hetzelfde eindresultaat, maar de manier waarop verschiltbehoorlijk. Mijn favoriet was Sport+-stand, vanwege de behoorlijke dot extra geluiden het bijkomende motorgerochel. Een verademing, zo’n echte sportwagen tussen aldat keurig stille, elektrische vertoon dat je tegenwoordig om je heen ziet!Opvallend was dat de reacties per woonwijk verschilden. In de ene wijk reagerende omstanders met opgestoken duim als je in de Sport+-stand voorbij komt denderen,maar in andere wijken reageert men juist vooral ge- en verstoord. De andere keusqua motoriek betreft dus de zescilinder diesel, die de BMW in 4,9 seconden naar100 laat accelereren en qua top, net als de V8, begrensd is op 250 km/h. Al benik een fan van dieselmotoren, ik kan niet begrijpen dat iemand deze BMW 8 Seriezou kopen met een dieselmotor. Je doet je zelf te kort en niemand eet er eenboterham meer of minder door.

(G)een allemansvriend

Natuurlijk verkoopt BMW graag auto’s. Het is een innovatieve firma waar de ontwikkeling van technieken nooit stilstaat. Zaken als remassistentie, active cruise control, lane change warning: je kunt het zo gek niet bedenken of BMW heeft het als één van de eerste onder de knie. Het merk verkocht in 2017 bijna 2.500.000 miljoen auto’s en realiseerde een omzet van 94 miljard euro bij een winst van 9,7 miljard. Mooie cijfers. En het aardige van dit alles is dat BMW daardoor ook geld heeft om te investeren. Iets waar ook de berijder van de M850i zijn voordeel mee doet. Kortom, als het prijskaartje dat bij de BMW M850i past: doen! Neem wel de tijd om ‘m te leren kennen, want het is in het begin geen allemansvriend, dat moet groeien.

Maar hij kan altijd meer dan de bestuurder en is zeer genegen hem of haar de helpende hand toe te steken. De benzine-uitvoering is te koop vanaf 175.000 euro, maar de versie die wij reden komt op een fiere 199.000 euro. Tja, de toepassing van een dak van carbon om het zwaartepunt omlaag te brengen, een audioset van Bowers & Wilkins, een Night Vision nachtzichtsysteem en wat wijzigingen aan het onderstel kosten nu eenmaal iets extra. Het lijstje met al die verleidelijke opties tikt nou eenmaal flink aan.

Door: Frank Kloppert

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer