strictly cars with character

Nu in de kiosk: CARROS #5-2020

21 augustus 2020

Zwengel uw bolide aan, want er is geen tijd te verliezen! De nieuwe editie van uw favoriete automagazine ligt immers te wachten in de kiosk. Maar wat voor moois staat er eigenlijk in?

Cars

PACENOTES
Een korte kennismaking met het moois wat komen gaat: de Land Rover Defender en de Ford Explorer Hybrid.

TWO OF A KIND: Maserati Levante Trofeo versus Range Rover Sport SVR
Dik over de twee ton kosten ze. En dan dien je ook nog over een stevige portie schaamteloosheid te beschikken om je er in het openbaar mee te durven vertonen. Thomas Bangma deinsde daar niet voor terug. Hij reed de relatief onbekende Maserati Levante Trofeo met Ferrari V8-blok en zette daar een Range Rover Sport SVR naast.

FORD GT: David Hart over zijn exclusieve Ford GT
Waarom zou je je laten inhalen door iemand die Ferrari heet, pasta eet en maar 700 auto’s per jaar (1965) bouwt, terwijl je zelf Ford heet en de grootste autofabrikant ter wereld bent? Zoiets moet Henry Ford II hebben gedacht toen Ferrari nog heer en meester was op Le Mans en Ford daar geen rol van betekenis speelde.

PUBLISHER'S VOTE: Toyota GR Supra 3.0
Afspraak vooraf: BMW zou tekenen voor de cabrio, Toyota voor de coupé.
Het was voor Toyota belangrijk om weer een serieuze sportwagen in het program te hebben. Om dat tegen acceptabele kosten te realiseren werd die samen met BMW ontwikkeld. De GR Supra is ‘made in Oostenrijk’, bij Magna-Steyr, waar BMW zijn Z4 laat produceren. Afspraak vooraf: BMW zou tekenen voor de cabrio, Toyota voor de coupé.

Reportage

ROADTRIP: Een tocht langs de Nederlandse vuurtorens in de Polestar 1
In een tijd van reisbeperkingen en gesloten grenzen verkenden Huib de Vries en Maurice Volmeyer de rand van Nederland. Zij deden dit met een Polestar 1, de auto waarmee het submerk van Volvo ons de weg wil wijzen naar een elektrische toekomst. Via uitgestorven wegen bezocht het duo de vuurtorens langs de Noordzeekust, waarop zeelieden eeuwenlang hun koers bepaalden.

ADVENTUM COUPE: De tweedeurs Range Rover van Niels van Roij
Als hommage aan de oer-Range Rover uit 1970 lanceerde Land Rover twee jaar geleden de SV Coupé. De orderboeken stroomden vol, maar de bouw van de geplande 999 stuks werd te prijzig en dus geschrapt. Tot leedwezen van de Nederlandse autodesigner Niels van Roij, die als ode aan de eerste tweedeurs Range Rover zijn Adventum Coupe bouwde.

Character

JEROEN KRUISWEG: Algemeen directeur ALD Automotive
Hoewel een grote speler, is ALD Automotive niet heel erg bekend bij leaserijders. Dat vindt Jeroen Kruisweg, nu bijna vier jaar algemeen directeur bij ALD, niet erg. Veel rijders zijn namelijk klant van ALD zonder het te weten. Guus Peters sprak met de eigenzinnige baas van een eigenzinnige operatie. “Ik wil in de branche het goede voorbeeld geven. Toonaangevend, dat zou het mooiste zijn.”

Classics

DAILY DRIVER
Portret van een youngtimer en zijn trotse eigenaar.

INSTAPPEN: Fiat Dino Spider (1968)
De Fiat Dino Spider werd geboren uit noodzaak, maar bleek een meesterlijke zet. Uit het huwelijk tussen twee grootse Italiaanse autobouwers ontstond een fraaie cabriolet, met in het vooronder niets minder dan een volbloed racemotor. Yuri van Koeveringe stapte in.

LOVE & CARE: Blue Diamond Riley Services
Zijn vader bezit al 65 jaar een Riley Imp, dus je kunt stellen dat John Lomas’ liefde voor Riley hem met de paplepel is ingegeven. Met zijn bedrijf Blue Diamond, gevestigd op een oude RAF-basis, wil hij bijdragen aan het behoud van dit Britse erfgoed. “De auto’s zullen er lang na ons nog zijn, ik wil er in mijn tijd zo goed mogelijk op passen.” Sandor van Es en Maurice Volmeyer togen naar Bicester.

ERFGOED: Mercedes-Benz 300 SEL 6.3 Coupé Speziale Pininfarina (1969)
Sommige sterren vergeet je nooit, andere raken na een kort moment van roem in vergetelheid. Zoals de Mercedes-Benz 300 SEL 6.3 Coupé Speziale Pininfarina. Na een eerste, felle schittering leidde deze creatie nog slechts een teruggetrokken leven, buiten de schijnwerpers. Terwijl het hier toch echt om een One of a Kind gaat. Ruud Thoma reed ermee.

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer

In the Japanese cinematic industry, Godzilla is a legendary creature that rises from the waters and enters the cities, spreading terror and destruction. ? A cult creature that is associated with a dynasty of cars that are, in the same way, as scary as legendary. And this, my friends, is one of the rarest among Nissan’s “creatures”: the Nismo GTR R33 400R. Produced only in 44 units, it was a real threat to the automotive industry given its ferocity. The cause of all this chaos was, in the first place, the engine: the magnificent RB26 was replaced with a prodigious version developed for GT-1 class use, the 2.7l RB-X GT2 which developed 400hp and 469nm of torque. This engine was capable of pushing the 400R over 315km/h (195mph), with a 0-100 (0-60) in less than 4 seconds. But the good news doesn’t end here... 5-speed manual gearbox, aero body kit, sporty 18-inch wheels and of course that sweet, sweet straight-6 growl that only few cars have. ? @kenmsaito

De wekelijkse meditatie word geleid door @jdd_ch als hij ''off the grid'' gaat in de Hesketh uit 1974. Je kijkt naar James Hunt tijdens de 2021 Monaco Historic GP. Doe je koptelefoon op en sluit je ogen ?

The 4.6 HSE, also known as P38A, was the second generation Range Rover, almost a quarter of a century after its debut. That meant that now we were in the 90s, and the concept of SUV had dramatically changed. People didn’t put off-road capabilities at the first place, instead they asked for luxury and comfort. During the design stage, several firms were contacted, and Bertone even made a full scale model, but at the end they opted for the classic British style, rightfully so. The 4.6 HSE gave exactly that (the HSE stands for “High Specification Equipment”), for instance it had an advanced, yet very troublesome, air suspension system, powered by the 4.6L V8, that would produce 225 hp and 280 ft-lb of torque. On the inside, it was basically a living room, so much in fact that in 1996 debuted the possibility of ordering one with a television and video system with VHS player. It was without a doubt the best off-roader in the world at the time of its debut, although unfortunately its cutting-edge electronics had plenty of faults, but it helped set the bar of what a luxury SUV should be. ? @iamted7

The most powerful Ford GT ever. #ford #fordgt #fordgt2020 #innovation #647 #race #lemans