strictly cars with character

Adventum Coupe: De tweedeurs Range Rover van Niels van Roij

14 september 2020

Als hommage aan de oer-Range Rover uit 1970 lanceerde Land Rover twee jaar geleden de SV Coupé. De orderboeken stroomden vol, maar de bouw van de geplande 999 stuks werd te prijzig en dus geschrapt. Tot leedwezen van de Nederlandse autodesigner Niels van Roij, die als ode aan de eerste tweedeurs Range Rover zijn Adventum Coupe bouwde.

Niels van Roij heeft misschien wel de leukste baan van de wereld. Als auto-ontwerper is hij gespecialiseerd in coachbuilding. Hij neemt een bestaand model als basis en maakt er een eigen versie van. Van Roij is bijvoorbeeld de man achter de Tesla Model S Shooting Brake. En over een tijdje kennen we hem ook als de bedenker van de Ferrari Breadvan Hommage. Zijn meest recente project is de Range Rover Adventum Coupe.

Kopie

Die auto is geen kopie van de – wel aangekondigde maar nooit verschenen - Range Rover SV Coupé uit 2018. “Ik ben een designer, geen kopieerapparaat”, merkt Van Roij terecht op. Hij begon dus met een leeg vel papier. “Mijn doel was een respectvolle ode aan de Range Rover Series 1 uit 1970 te brengen. Die is zó goed ontworpen, geniaal! Daarom wilde ik er ook geen coupé van maken. Deze auto is gebaseerd op de beste SUV ter wereld en dat moet er vanaf stralen.”

Nu in de kiosk

Meer lezen? Ren, race of sprint naar de kiosk voor het nieuwste nummer met daarin het gehele interview met Van Roij. Of laat CARROS Magazine elke editie op je deurmat ploffen met een extra voordelig abonnement.

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer

In the Japanese cinematic industry, Godzilla is a legendary creature that rises from the waters and enters the cities, spreading terror and destruction. ? A cult creature that is associated with a dynasty of cars that are, in the same way, as scary as legendary. And this, my friends, is one of the rarest among Nissan’s “creatures”: the Nismo GTR R33 400R. Produced only in 44 units, it was a real threat to the automotive industry given its ferocity. The cause of all this chaos was, in the first place, the engine: the magnificent RB26 was replaced with a prodigious version developed for GT-1 class use, the 2.7l RB-X GT2 which developed 400hp and 469nm of torque. This engine was capable of pushing the 400R over 315km/h (195mph), with a 0-100 (0-60) in less than 4 seconds. But the good news doesn’t end here... 5-speed manual gearbox, aero body kit, sporty 18-inch wheels and of course that sweet, sweet straight-6 growl that only few cars have. ? @kenmsaito

De wekelijkse meditatie word geleid door @jdd_ch als hij ''off the grid'' gaat in de Hesketh uit 1974. Je kijkt naar James Hunt tijdens de 2021 Monaco Historic GP. Doe je koptelefoon op en sluit je ogen ?

The 4.6 HSE, also known as P38A, was the second generation Range Rover, almost a quarter of a century after its debut. That meant that now we were in the 90s, and the concept of SUV had dramatically changed. People didn’t put off-road capabilities at the first place, instead they asked for luxury and comfort. During the design stage, several firms were contacted, and Bertone even made a full scale model, but at the end they opted for the classic British style, rightfully so. The 4.6 HSE gave exactly that (the HSE stands for “High Specification Equipment”), for instance it had an advanced, yet very troublesome, air suspension system, powered by the 4.6L V8, that would produce 225 hp and 280 ft-lb of torque. On the inside, it was basically a living room, so much in fact that in 1996 debuted the possibility of ordering one with a television and video system with VHS player. It was without a doubt the best off-roader in the world at the time of its debut, although unfortunately its cutting-edge electronics had plenty of faults, but it helped set the bar of what a luxury SUV should be. ? @iamted7

The most powerful Ford GT ever. #ford #fordgt #fordgt2020 #innovation #647 #race #lemans