strictly cars with character

Verzin een list: Porsche Taycan Cross Turismo

31 maart 2021

De Cross Turismo is de lifestyle variant van de Porsche Taycan, die naar verwachting meer dan de helft van de Taycan-verkopen gaat uitmaken.  Toch kan ook deze versie het gevoel van een kleine auto te rijden niet helemaal  wegnemen, merkte Erik Kouwenhoven toen hij in het eerste prototype stapte.

Het gaat hier om het tweede elektrische model na de ‘gewone’ Taycan. Met de snelle stationcar wil Porsche een deel van de markt afsnoepen van onder meer de Tesla Model X, ook al wordt de auto duurder en zal de Cross Turismo geen zeven zitplaatsen bieden. De auto is onder de kap identiek aan de reguliere Taycan en de prestaties ontlopen elkaar nauwelijks, zij het dat de sprint naar ‘100’ door de stationcar een tiende langzamer wordt afgewerkt. Maar is het woord ‘langzamer’ hier eigenlijk wel gepast? De acceleratie is namelijk – én letterlijk - duizelingwekkend. In mijn 25-jarige carrière als autojournalist gebeurde het mij twee keer eerder dat ik licht in mijn hoofd werd van de G-krachten. De eerste keer was toen ik door Walter Röhrl met een 911 Turbo S over een bergpas in Spanje werd geslingerd, de tweede keer toen ik met 200 km/h in de kombocht van de RDW-baan in Lelystad hing. Echter, het gebeurde me nog nooit tijdens een rechttoe-rechtaan sprint zonder dwarskrachten. Tot de Taycan Turbo S - en dus ook deze Cross Turismo Turbo S.

Efteling

We rijden met een prototype en dus zijn de specificaties nog niet allemaal bekend, maar feit is dat we nu al zwaar onder de indruk zijn. Helaas voor Porsche moeten we hierbij wéér benadrukken hoe infantiel we het gebruik van het woord ‘turbo’ vinden op een auto met dezelfde aandrijving als een accuboormachine. Dus: Porsche, verzin een list!

Lees verder

Het gehele artikel en nog veel meer foto’s kunt u teruglezen in CARROS Magazine nr. 2/2021. Nooit iets missen? Neem nu een extra voordelig jaarabonnement (8 nummers).

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer