strictly cars with character

Dagelijks gebruik: Alpine Renault A310 uit 1978

23 augustus 2021

Het leven is te kort om saaie auto’s te rijden. De Daily Driver van Joris Verheggen is de Alpine Renault A310 uit 1978.

Met wie hebben wij het genoegen?
“Joris Verheggen, 37, getrouwd en vader van twee dochters. Ik ben werkzaam bij een douane declaranten kantoor met eigen software als business analist.”

Welke auto rijd je?
Een Alpine Renault A310 uit 1978. Het was de tijd dat Alpine van de twee nog het grootste aantal aandelen had, vandaar dus Alpine-Renault en niet andersom. Dit is een van origine witte ‘Phase 1’ die in 2001 is geïmporteerd uit Zwitserland.”

Waarom deze auto?
“Mijn vader en opa zijn echte francofielen. Van huis uit werd er altijd Renault gereden. Als jongetje van een jaar of tien zag ik ooit een Alpine A110 geparkeerd staan. Ik was meteen onder de indruk van dit autootje en vroeg onwetend aan mijn vader of het een Porsche was. Hij antwoordde trots: “Nee jongen, dat is een Alpine!” Sindsdien heeft het merk me nooit meer los gelaten. Het cadeau van mijn vrouw voor mijn verjaardag in 2009 was een bezoekje aan een clubdag van de Alpine Renault Club Nederland. Van dat cadeau heeft ze nog steeds spijt! De A110 blijft de mooiste, maar na het plaatsnemen in een A310 was ik verkocht en moést ik er een hebben.”

Hoe kom je aan dit exemplaar?
“Ik had al enkele keren contact gezocht met een verkoper, maar steeds niet doorgezet. Tot ik online dit exemplaar van een particulier in Vught tegenkwam. Het was weliswaar niet de doorontwikkelde en beter op de weg liggende Phase 2, maar door de bijzondere kleur ben ik toch gaan kijken en heb ik ‘m direct gekocht. De vorige eigenaar kocht de auto in Zwitserland van de eerste eigenaar.”

Waarvoor gebruik je hem zoal?
“Meestal in het weekeinde of als ik gewoon zin heb om een stukje te rijden. Soms neem ik hem mee naar mijn werk. Maar alleen als het droog is.”

Wat is de beste eigenschap van de auto?
“De A310 is eigenlijk een GT met rallygenen. Hij heeft dan ook een erg goed onderstel. Door de grotere wielen en de Koni’s rijdt hij snaarstrak. Samen met de sportdemper en -uitlaatspruitstukken is dit een erg snelle auto voor zijn leeftijd. In een Duits autoblad uit die tijd werd deze Alpine de 'Porsche Schreck', de schrik van Porsche genoemd. Voor mij is het totaalplaatje van de Alpine zijn allerbeste eigenschap.”

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer

In the Japanese cinematic industry, Godzilla is a legendary creature that rises from the waters and enters the cities, spreading terror and destruction. ? A cult creature that is associated with a dynasty of cars that are, in the same way, as scary as legendary. And this, my friends, is one of the rarest among Nissan’s “creatures”: the Nismo GTR R33 400R. Produced only in 44 units, it was a real threat to the automotive industry given its ferocity. The cause of all this chaos was, in the first place, the engine: the magnificent RB26 was replaced with a prodigious version developed for GT-1 class use, the 2.7l RB-X GT2 which developed 400hp and 469nm of torque. This engine was capable of pushing the 400R over 315km/h (195mph), with a 0-100 (0-60) in less than 4 seconds. But the good news doesn’t end here... 5-speed manual gearbox, aero body kit, sporty 18-inch wheels and of course that sweet, sweet straight-6 growl that only few cars have. ? @kenmsaito

De wekelijkse meditatie word geleid door @jdd_ch als hij ''off the grid'' gaat in de Hesketh uit 1974. Je kijkt naar James Hunt tijdens de 2021 Monaco Historic GP. Doe je koptelefoon op en sluit je ogen ?

The 4.6 HSE, also known as P38A, was the second generation Range Rover, almost a quarter of a century after its debut. That meant that now we were in the 90s, and the concept of SUV had dramatically changed. People didn’t put off-road capabilities at the first place, instead they asked for luxury and comfort. During the design stage, several firms were contacted, and Bertone even made a full scale model, but at the end they opted for the classic British style, rightfully so. The 4.6 HSE gave exactly that (the HSE stands for “High Specification Equipment”), for instance it had an advanced, yet very troublesome, air suspension system, powered by the 4.6L V8, that would produce 225 hp and 280 ft-lb of torque. On the inside, it was basically a living room, so much in fact that in 1996 debuted the possibility of ordering one with a television and video system with VHS player. It was without a doubt the best off-roader in the world at the time of its debut, although unfortunately its cutting-edge electronics had plenty of faults, but it helped set the bar of what a luxury SUV should be. ? @iamted7

The most powerful Ford GT ever. #ford #fordgt #fordgt2020 #innovation #647 #race #lemans