Amerikaanse auto’s uit de jaren vijftig en zestig lijken een beetje de paria’s van de klassiekerwereld. De herwaardering gaat nu echter in een razend tempo, zo signaleert Martin van der Zeeuw.
Ooit vroeg een collega aan de gehele redactie om een toptien te maken van droomauto’s uit hun jeugd. In mijn lijstje stonden vier, vijf Amerikanen, bij anderen veelal Porsches en Ferrari’s. Zonder dat ik het me realiseerde verried mijn Haagse achtergrond mij. In de jaren zestig was het straatbeeld in de Residentie immers doorspekt met Chevrolets, Plymouths, Dodges en Chryslers. Taxi’s, ambassadewagens en natuurlijk de trouw- en rouwauto’s waren grotendeels Amerikanen. Zelfs de brandweer reed met Internationals. Je kon zomaar minister Luns van Buitenlandse Zaken aantreffen achterin een grote, zwarte ‘Amerikaanse slee’. Of je kwam een imposante Cadillac ‘doodwagen’ (Haags voor lijkauto) tegen, met daarachter een vijftal meterslange volglimousines. Wilde je luxe en stijlvol rijden, dan reed je Amerikaans.
Guilty pleasure
De culturele en maatschappelijke invloed van de Nieuwe Wereld op Europa was destijds groot. Vijftien, twintig jaar eerder hadden de Amerikanen en Canadezen ons bevrijd en mede dankzij het Marshallplan werd ons werelddeel weer opgebouwd. Ook tijdens de Koude Oorlog waren in West-Europa grote aantallen Amerikaanse GI’s gelegerd die het Oostblok in de gaten hielden. Maar de kentering was in aantocht: de Cubacrisis, de moorden op de Kennedy's en Martin Luther King, de kritiek op de Vietnamoorlog, terwijl ook Elvis moest wijken voor Beatles en Stones. De Amerikaanse invloed verdween langzamerhand en op autogebied gaf de oliecrisis van 1973 het laatste zetje aan de grote en zware auto’s met hun soms zevenliter motoren. Terwijl wij op de autoloze zondagen op de snelweg fietsten en de benzine op de bon ging, werden de Amerikaanse mastodonten in groot tempo afgedankt en belandden ze in sociaal lagere regionen. Van keurig vervoermiddel voor directeuren en diplomaten verwerd de fullsize Amerikaan tot ‘zuipschuit’, ‘pooierbak’, ‘hoerensloep’ of ‘YankTank’ - inmiddels vrijwel allemaal politiek incorrecte predicaten. De liefhebberij voor dit soort auto’s werd bijna een guilty pleasure.
Lees verder
Het gehele artikel en nog veel meer foto’s kunt u teruglezen in CARROS Magazine nr. 6/2021. Nooit iets missen? Neem nu een extra voordelig jaarabonnement (8 nummers).