strictly cars with character

Kort gesproken: Olaf de Bruijn, directeur RAI Vereniging

5 november 2021

Afgelopen september was er voor het eerst sinds maart 2020 weer een grote autotentoonstelling, de IAA in München. Een show met een nieuwe formule, want de IAA 2019, toen nog in Frankfurt, noteerde teruglopende bezoekersaantallen. We vragen Olaf de Bruijn, directeur RAI Vereniging, wat hij van de IAA Mobility in München vond.

Was het leuk om weer eens op een autoshow te zijn?
“Het was geweldig om op een autoshow rond te lopen. Het is mooi om met eigen ogen te kunnen zien hoe snel technologische ontwikkelingen gaan. De ontwikkelingen op het gebied van duurzaamheid, met name elektrificatie, gaan razendsnel en dat was goed zichtbaar.”

Was de IAA Mobility een geslaagde opvolger van IAA Frankfurt?
“Wat mij betreft zeker, al was het wel een geheel andere opzet. Breed gericht op mobiliteit, niet alleen op auto’s. De Duitse merken pakten vol uit. Fietsen kregen prominente aandacht en ook de toeleveranciers van de fabrikanten toonden hun nieuwste innovaties. Daarmee laten deze beurs en de deelnemers ook zien dat mobiliteit steeds meer draait om de slimme integratie van vervoersmiddelen, die moet aansluiten bij de wens van de reiziger. Indrukwekkend was ook om te zien welke rol Nederlandse bedrijven hierin spelen.”

Wat vond u het meest interessant in München?
“De technische innovaties. Ik was verbaasd over de ontwikkelingen die bepaalde toeleveranciers toonden. Mar ook de stands van BMW en Mercedes-Benz waren als vanouds indrukwekkend.”

Wij hoorden vooraf kritische geluiden over de nieuwe formule. Te veel spreiding van locaties, veel fietsenfabrikanten, te weinig autoshow. Terechte kritiek?
“Nee. Het is een andere show dan Frankfurt en daar dus ook niet mee te vergelijken. In Frankfurt draaide alles nog om de auto. Deze IAA past helemaal in het huidige tijdsbeeld, waarin diverse vormen van mobiliteit naast elkaar gebruikt worden. Als beurs moet je daarop inspelen. Dan trek je ook nieuwe exposanten en een nieuw publiek. Uiteindelijk kwamen er 400.000 bezoekers in zes dagen tijd, per dag gezien dus méér dan de laatste keer in Frankfurt, toen de IAA negen dagen duurde.”

Veel fabrikanten lieten verstek gaan op de nieuwe IAA. Is het concept van een grote autoshow in onze ‘overgeïnformeerde’ samenleving nog houdbaar?
“Dat is niet nieuw en alle autobeurzen merken dit. Merken gaan naar shows als ze nieuwe producten kunnen laten zien, maar kiezen ook steeds vaker voor eigen events of tech-beurzen. Je kunt als consument inderdaad overal informatie vandaan halen, maar er gaat niets boven kijken en voelen van auto’s. Hierdoor zullen autoshows zeker blijven bestaan.”

Is een traditionele autoshow als de AutoRAI nog denkbaar in Nederland?
“Op kleinere schaal zullen er zeker nog shows plaatsvinden. Maar een AutoRAI zoals we die tot 2015 kenden? Nee, dat zit er niet meer in.”

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer

In the Japanese cinematic industry, Godzilla is a legendary creature that rises from the waters and enters the cities, spreading terror and destruction. ? A cult creature that is associated with a dynasty of cars that are, in the same way, as scary as legendary. And this, my friends, is one of the rarest among Nissan’s “creatures”: the Nismo GTR R33 400R. Produced only in 44 units, it was a real threat to the automotive industry given its ferocity. The cause of all this chaos was, in the first place, the engine: the magnificent RB26 was replaced with a prodigious version developed for GT-1 class use, the 2.7l RB-X GT2 which developed 400hp and 469nm of torque. This engine was capable of pushing the 400R over 315km/h (195mph), with a 0-100 (0-60) in less than 4 seconds. But the good news doesn’t end here... 5-speed manual gearbox, aero body kit, sporty 18-inch wheels and of course that sweet, sweet straight-6 growl that only few cars have. ? @kenmsaito

De wekelijkse meditatie word geleid door @jdd_ch als hij ''off the grid'' gaat in de Hesketh uit 1974. Je kijkt naar James Hunt tijdens de 2021 Monaco Historic GP. Doe je koptelefoon op en sluit je ogen ?

The 4.6 HSE, also known as P38A, was the second generation Range Rover, almost a quarter of a century after its debut. That meant that now we were in the 90s, and the concept of SUV had dramatically changed. People didn’t put off-road capabilities at the first place, instead they asked for luxury and comfort. During the design stage, several firms were contacted, and Bertone even made a full scale model, but at the end they opted for the classic British style, rightfully so. The 4.6 HSE gave exactly that (the HSE stands for “High Specification Equipment”), for instance it had an advanced, yet very troublesome, air suspension system, powered by the 4.6L V8, that would produce 225 hp and 280 ft-lb of torque. On the inside, it was basically a living room, so much in fact that in 1996 debuted the possibility of ordering one with a television and video system with VHS player. It was without a doubt the best off-roader in the world at the time of its debut, although unfortunately its cutting-edge electronics had plenty of faults, but it helped set the bar of what a luxury SUV should be. ? @iamted7

The most powerful Ford GT ever. #ford #fordgt #fordgt2020 #innovation #647 #race #lemans