strictly cars with character

Brexit: de dood in de pot

14 januari 2022

Laten we het maar zeggen zoals het is: Brexit is de dood in de pot voor de handel tussen het Verenigd Koninkrijk en de EU. Uiteraard ook waar het klassieke auto’s betreft.

Meteen maar wat cijferwerk, want dan hebben we dat maar gehad. Als je nu een auto ouder dan dertig jaar vanuit het Verenigd Koninkrijk importeert betaal je weliswaar geen invoerrechten, maar wel 9% btw over de verkoopprijs. Is de auto jonger dan dertig jaar en oorspronkelijk in het VK gefabriceerd (zgn. UK origin), dan betaal je 21% btw en geen invoerrechten. Is de auto eveneens jonger dan dertig jaar, maar non-UK origin, dan betaal je het volle pond (pun intended): 21% btw plus 10% invoerrechten. Uitgaande van een koopprijs van 30.000 euro betekent dit concreet dat bijvoorbeeld een pre-1991 Jaguar je dus 2.700 euro méér kost aan btw (9%) en een tweede generatie Range Rover van 1998 liefst 6.300 euro aan btw (21%). Voor een Porsche of Mercedes van datzelfde bouwjaar betaal je daarbovenop nog eens 3.000 euro aan invoerrechten (want ‘non UK origin’). En al is het verhoudingsgewijs hetzelfde, voor een jonge, niet-Engelse supercar van 300.000 euro betekent dat laatste circa een ton extra. De effecten laten zich makkelijk raden. Diverse Nederlandse klassiekerdealers zien af van zakendoen met Engeland en richten zich nu meer op Europa, maar ook particulieren denken nog een keer na: het wederzijdse aanbod verandert eveneens. Was het een paar jaar geleden nog heel gewoon dat je zelfs in Engeland nog een mooie, links gestuurde Alfa of Maserati kon vinden, het huidige veilingaanbod aldaar is voor 95 procent RHD (Right Hand Drive), waarbij ‘original home-market example’ het sleutelwoord lijkt te zijn. De aanvoer van Europese klassiekers staat nagenoeg stil en de Left Hand Drives zijn in de twee jaar vóór de Brexit zelfs massaal door de Engelsen gedumpt.

Derde land

“Engeland is een derde land geworden”, zegt Rudolf van Aalderen, doelend op een niet tot de EU behorend land, waarvoor strengere regels betreffende de in- en uitvoergelden. “Het is te vergelijken met Turkije en Zwitserland, maar daar bestaan verdragen mee waardoor je niet in alle gevallen invoerrechten betaalt. Maar de EU loopt momenteel niet echt warm voor verdragen met het VK.”

Lees verder

Het gehele artikel en nog veel meer foto’s kunt u teruglezen in CARROS Magazine nr. 8/2021. Nooit iets missen? Neem nu een extra voordelig jaarabonnement (8 nummers).

Beeld: Austin-Healey Sebring Sprite - Oli Woodman, Unsplash.com.

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer