strictly cars with character

Maserati MC20: Getemde drietand

4 april 2022

De Maserati MC20 is, in tegenstelling tot de MC12 uit 2004, bedoeld als sportwagen-voor-alledag, zo tekende Erik Kouwenhoven op tijdens de perspresentatie in Bologna. Maar wat belangrijker is: de auto is met zijn zescilinder turbomotor zijn tijd ook nog eens vooruit.

De wegen rondom Bologna liggen er lekker bij. Althans als je van wintersport houdt. De vele sneeuw is vast geen probleem voor de doorgewinterde testrijders van merken als Lamborghini, Maserati en Ferrari, die de bergen ongetwijfeld zien als een Super G-slalom. Maar voor autojournalisten die hier met een 630 pk sterke, achterwielaangedreven super-Maserati op pad gaan voelt het vooral alsof ze voor het eerst in hun leven van een olympische springschans af moeten.

Weinig doping

Ons ‘skipak’, om maar even in wintertermen te blijven, is de Maserati MC20, opgetrokken uit koolstof met aluminium mouwen aan voor- en achterzijde. En onze ski’s zijn de winterbanden van Michelin die ons uit de ravijnen moeten houden. Maar goed, genoeg metaforen. Alhoewel we natuurlijk in een atleet rijden met een, in vergelijking met voorheen, minder groot 3,0 liter hart, verdeeld over zes cilinders. Gelukkig is er voldoende doping gebruikt in de vorm van twee turbo’s die de hartslag flink opzwepen…

Ferrari Enzo

De Maserati MC20 lijkt in niets op de überwoeste MC12 uit 2004. Dat was namelijk een homologatiemodel op het onderstel van de Ferrari Enzo. De MC12 werd ook compleet gefabriceerd door Ferrari. Het ging daarbij om vijftig stuks, zodat de auto kon worden toegelaten tot het FIA GT-kampioenschap waarin Maserati een comeback wilde maken. Het zal u inmiddels duidelijk zijn: de MC12 was een hardcore racewagen voor de openbare weg, terwijl de nu gepresenteerde MC20 meer een dociele sportwagen is.

Lees verder

Het gehele artikel en nog veel meer foto’s kunt u teruglezen in CARROS Magazine nr. 2/2022. Nooit iets missen? Neem nu een extra voordelig jaarabonnement (8 nummers).

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer