strictly cars with character

De juiste voorbereiding voor het spuiten van een auto

24 april 2022

Wanneer je graag je auto in een andere kleur wil hebben of gewoon weer netjes in de lak, maar je geen budget hebt om een professionele spuiter het werk te laten doen. Dan is het misschien wel een goede optie om het zelf te gaan doen. Maar waar moet je in grote lijnen rekening mee houden?

Strak maken van de auto

Voordat je met een spuitbus losgaat op jouw auto, wil je er natuurlijk voor zorgen dat de auto er zo strak mogelijk bij staat. Om dit resultaat te behalen zijn er een paar belangrijke stappen. Een belangrijke stap is het verwijderen/schuren van de huidige lak. Het schuren van de lak zorgt ervoor dat de nieuwe lak kan hechten aan de auto. Niet alleen de lak maar eventuele vuller voor het vullen van een deuk kan dan beter hechten. Ook kun je met schuren ervoor zorgen dat de auto zo strak mogelijk wordt, door de imperfecties eruit te schuren. Aangezien schuren een belangrijke stap is voor het spuiten van een auto, wil je natuurlijk wel het juiste schuurpapier ervoor gebruiken. Bijvoorbeeld 3M schuurpapier is een hele bekende.

Voorbereiding op het spuitwerk

Nadat de auto geschuurd is en alle deuken hersteld zijn, ben je een stap dichter bij het spuiten van de auto. Voor het herstellen van een deuk, wordt epoxy gebruikt. Epoxy vult de deuk op en is netjes bij te schuren. Voordat je nu echt kan gaan beginnen met spuiten, zijn er nog een paar kleine dingen ter voorbereiding. Om ervoor te zorgen dat de lak goed hecht, is het ook van groot belang dat de delen die gespoten moeten worden goed ontvet worden. Wanneer de auto niet goed ontvet is zal op sommige plekken de lak niet blijven zitten. En om te voorkomen dat letterlijk alles onder de lak komt te zitten, wordt aangeraden om de plekken die niet gespoten hoeven worden, goed af te plakken voor het beste resultaat.

Het spuitwerk

Nu je klaar ben met de voorbereiding kun je eindelijk aan het echte werk beginnen, het spuitwerk. Om de lak optimaal aan te kunnen brengen kun je het beste dunne lagen lak per keer aanbrengen. Daarnaast is het ook van belang dat de auto in een stofvrije omgeving staat. Hoe lang je het best kunt wachten tussen de lagen in is per lak verschillend, op crop nonpaints kun je veel informatie vinden over lak en schuurpapier.

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer

In the Japanese cinematic industry, Godzilla is a legendary creature that rises from the waters and enters the cities, spreading terror and destruction. ? A cult creature that is associated with a dynasty of cars that are, in the same way, as scary as legendary. And this, my friends, is one of the rarest among Nissan’s “creatures”: the Nismo GTR R33 400R. Produced only in 44 units, it was a real threat to the automotive industry given its ferocity. The cause of all this chaos was, in the first place, the engine: the magnificent RB26 was replaced with a prodigious version developed for GT-1 class use, the 2.7l RB-X GT2 which developed 400hp and 469nm of torque. This engine was capable of pushing the 400R over 315km/h (195mph), with a 0-100 (0-60) in less than 4 seconds. But the good news doesn’t end here... 5-speed manual gearbox, aero body kit, sporty 18-inch wheels and of course that sweet, sweet straight-6 growl that only few cars have. ? @kenmsaito

De wekelijkse meditatie word geleid door @jdd_ch als hij ''off the grid'' gaat in de Hesketh uit 1974. Je kijkt naar James Hunt tijdens de 2021 Monaco Historic GP. Doe je koptelefoon op en sluit je ogen ?

The 4.6 HSE, also known as P38A, was the second generation Range Rover, almost a quarter of a century after its debut. That meant that now we were in the 90s, and the concept of SUV had dramatically changed. People didn’t put off-road capabilities at the first place, instead they asked for luxury and comfort. During the design stage, several firms were contacted, and Bertone even made a full scale model, but at the end they opted for the classic British style, rightfully so. The 4.6 HSE gave exactly that (the HSE stands for “High Specification Equipment”), for instance it had an advanced, yet very troublesome, air suspension system, powered by the 4.6L V8, that would produce 225 hp and 280 ft-lb of torque. On the inside, it was basically a living room, so much in fact that in 1996 debuted the possibility of ordering one with a television and video system with VHS player. It was without a doubt the best off-roader in the world at the time of its debut, although unfortunately its cutting-edge electronics had plenty of faults, but it helped set the bar of what a luxury SUV should be. ? @iamted7

The most powerful Ford GT ever. #ford #fordgt #fordgt2020 #innovation #647 #race #lemans