strictly cars with character

Skoda Enyaq Coupé RS: de ‘R’ van redelijk

10 juni 2022

Ooit kon je een auto met 300 pk en wat sportieve aanpassingen best als 'RS' typeren. Lekker sportief onderstel eronder, wat minder gewicht, spoilertje erbij en klaar. Maar Skoda heeft zich er met de Enyaq Coupé RS iets té gemakkelijk vanaf gemaakt.

Sterker nog: Skoda zegt met de Enyaq Coupé terug te grijpen op sportief ogende coupés uit het verleden. Maar het van oorsprong Tsjechische merk verkwanselt de RS-traditie nu juist door dit model elektrisch te maken. Die traditie was er ooit wel, denk maar aan de 180 RS en 200 RS rallyprototypen uit de 70’s en de Skoda 130 RS (‘De Porsche van het Oosten’. Met deze sportcoupé behaalde Skoda in 1977 twee klasse-overwinningen tijdens de Monte Carlo Rally en de Acropolis Rally.

Octavia RS

In 2000 introduceerde Skoda de Octavia RS, het eerste RS-serieproductiemodel. Een sportieve gezinsauto met uiteindelijk 245 pk. Toegegeven, het was geen RS zoals we die van Porsche of Audi kennen, maar als vlotte gezinsvader kon je er prima mee gezien worden. En misschien was dat wel de reden voor Skoda om de letters RS nu op de elektrische Enyaq Coupé te plakken. Die is immers 300 pk sterk en ziet er met zijn geprononceerde wielkasten, relatief lage ramen en sportieve wielen uit als een volleerd racer.

Helaas voor Skoda heeft de concurrentie inmiddels snellere en sportievere modellen in het gamma zonder dat het RS-achtige toevoegingen hoeft in te zetten. Neem de Kia EV6 en Tesla Model 3. Geen volbloed racers, maar 100 pk sterker en ze hellen door hun lagere carrosserie minder over in de bochten. En met een top van 180 kilometer per uur verdien je de letters RS evenmin, want je staat toch voor joker als je met je RS in Duitsland 180 rijdt en met 233 km/h wordt ingehaald door een Model 3 zonder allerlei toevoegingen.

Prutsen

Even terug naar het basismodel: de Enyaq Coupé is de sportief ogende uitvoering van de Enyaq. De verschillen met de ‘gewone’ versie zijn klein, alleen begint bij de Coupé de daklijn bij de achterdeur te zakken. De hoofdruimte achterin heeft er nauwelijks onder te leiden, want ook met een lengte tot 1,90 meter kun je hier zitten zonder je hoofd te stoten. Maar is het een echte coupé? In onze ogen gaat het om een liftback, met zijn omhoog openende achterklep. Daarbij heeft een coupé formeel twee deuren, maar daar zal verder niemand over vallen.

Lees verder

Het gehele artikel en nog veel meer foto’s kunt u teruglezen in CARROS Magazine nr. 3/2022. Nooit iets missen? Neem nu een extra voordelig jaarabonnement (8 nummers).

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer

In the Japanese cinematic industry, Godzilla is a legendary creature that rises from the waters and enters the cities, spreading terror and destruction. ? A cult creature that is associated with a dynasty of cars that are, in the same way, as scary as legendary. And this, my friends, is one of the rarest among Nissan’s “creatures”: the Nismo GTR R33 400R. Produced only in 44 units, it was a real threat to the automotive industry given its ferocity. The cause of all this chaos was, in the first place, the engine: the magnificent RB26 was replaced with a prodigious version developed for GT-1 class use, the 2.7l RB-X GT2 which developed 400hp and 469nm of torque. This engine was capable of pushing the 400R over 315km/h (195mph), with a 0-100 (0-60) in less than 4 seconds. But the good news doesn’t end here... 5-speed manual gearbox, aero body kit, sporty 18-inch wheels and of course that sweet, sweet straight-6 growl that only few cars have. ? @kenmsaito

De wekelijkse meditatie word geleid door @jdd_ch als hij ''off the grid'' gaat in de Hesketh uit 1974. Je kijkt naar James Hunt tijdens de 2021 Monaco Historic GP. Doe je koptelefoon op en sluit je ogen ?

The 4.6 HSE, also known as P38A, was the second generation Range Rover, almost a quarter of a century after its debut. That meant that now we were in the 90s, and the concept of SUV had dramatically changed. People didn’t put off-road capabilities at the first place, instead they asked for luxury and comfort. During the design stage, several firms were contacted, and Bertone even made a full scale model, but at the end they opted for the classic British style, rightfully so. The 4.6 HSE gave exactly that (the HSE stands for “High Specification Equipment”), for instance it had an advanced, yet very troublesome, air suspension system, powered by the 4.6L V8, that would produce 225 hp and 280 ft-lb of torque. On the inside, it was basically a living room, so much in fact that in 1996 debuted the possibility of ordering one with a television and video system with VHS player. It was without a doubt the best off-roader in the world at the time of its debut, although unfortunately its cutting-edge electronics had plenty of faults, but it helped set the bar of what a luxury SUV should be. ? @iamted7

The most powerful Ford GT ever. #ford #fordgt #fordgt2020 #innovation #647 #race #lemans