strictly cars with character

Kort gesproken: Christian Schultze van Mazda Motor Europe

29 juni 2022

Mazda lijkt soms wel dat Gallische dorpje dat moedig weerstand biedt aan de Romeinen. Het Japanse merk gelooft niet in kleine turbomotoren, ziet elektrisch rijden niet als 'heilige graal' en brengt volgend jaar doodleuk zescilinder lijnmotoren - ook diesels - op de markt. Tijd om bij te praten met Christian Schultze, Director Research & Operations van Mazda Motor Europe.

Waarom pakt Mazda de dingen op technisch gebied vaak anders aan dan andere merken?
"Dat zit in onze mentaliteit. We lopen niet blind achter anderen aan om hun ideeën te kopiëren. We geloven dat er méér manieren zijn om een probleem op te lossen en zoeken ook meestal naar die andere oplossingen."

U doelt op de Skyactiv X benzine- én dieselmotor?
"Ja, dat is een goed voorbeeld. Veel merken hebben geprobeerd om de voordelen van een diesel- en een benzinemotor met elkaar te combineren en kwamen tot de conclusie dat het niet werkt. Mazda is echter doorgegaan met zoeken naar oplossingen en heeft nu de SPCCI-techniek ontwikkeld, waarmee we de voordelen van beide motorprincipes combineren."

Gelooft Mazda niet in downsizing met kleine turbomotoren?
"We zouden makkelijk een kleine turbomotor kunnen maken met veel vermogen. Maar zo’n machientje is alleen zuinig als je weinig vermogen vraagt. In officiële verbruiksmetingen komt er een mooi cijfer uit, maar in de praktijk is hij dorstig. Of zoals de Duitsers zeggen: 'Turbo laüft und Turbo saüft'. Daarnaast vinden we de motorkarakteristiek van de kleine turbomotor niet goed. Bij lage toerentallen gebeurt er niets en dan plotseling is er veel kracht. Wij willen dat de bestuurder de meest handelbare motor tot zijn beschikking heeft en dat is een benzinemotor zonder turbo."

Is dat de reden waarom Mazda motoren met een relatief grote inhoud bouwt?
"Die grotere cilinderinhoud heeft een andere reden. Bij een diesel kun je bijvoorbeeld met een grotere inhoud een lagere belasting en daardoor lagere verbrandingstemperatuur bereiken. Dat zorgt voor lagere emissiewaarden. De grotere motorinhoud moet niet noodzakelijk leiden tot meer vermogen, maar wel tot lagere emissies en meer trekkracht."

Hoe passen de nieuwe zescilinders in dat streven aan efficiëntie? Meer cilinders is toch meer weerstand?
"Je hebt inderdaad iets meer inwendige wrijving, maar je hebt meer trekkracht bij lage toerentallen en een betere verbranding. De rijdbaarheid van de auto wordt beter en je kunt de automatische bak zo afstemmen dat die extra inwendige wrijving wordt gecompenseerd. We verwachten dan ook dat onze nieuwe zescilinders niet meer verbruiken dan onze tweeliter viercilinders."

Er is nog weinig elektrificatie bij Mazda. Gaat u dat ook anders aanpakken?
"Bij politici in met name Europa heerst de opvatting dat de verbrandingsmotor in 2035 overbodig is. De realiteit is anders. In Noorwegen is het overgrote deel van de verkochte auto's al elektrisch, in Bulgarije of Zuid-Italië vrijwel niets. In Frankrijk is elektrisch rijden alleen in de grote steden in opkomst, op het platteland helemaal niet. Elektrificatie kan sommige problemen goed oplossen, maar niet alle. En een elektrische auto is zo schoon als zijn opgewekte stroom. En dat is in Europa nog lang geen schone mix. Bovendien hebben we een enorm wagenpark met verbrandingsmotoren. Daarom geloven wij dat e-fuels, gemaakt uit groene energie waarbij de CO2 weer uit de lucht wordt gehaald, een belangrijke rol gaan spelen. Het probleem is namelijk niet dat we brandstof tanken, maar dat we fossiele brandstof tanken en zo CO2 produceren."

Lees verder

Het gehele artikel en nog veel meer foto’s kunt u teruglezen in CARROS Magazine nr. 4/2022. Nooit iets missen? Neem nu een extra voordelig jaarabonnement (8 nummers).

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer