strictly cars with character

Kort gesproken: Luca Napolitano van Lancia - Stellantis

16 augustus 2022

Vijf jaar geleden verdween Lancia van ons Italiaanse automenu. Alleen op de thuismarkt bleef het merk nog vertegenwoordigd met de kleine Ypsilon. Maar sinds de fusie van PSA (Peygeot-Citroën) en FCA (Fiat-Chrysler) tot het Stellantis-concern gloort er weer toekomst voor het chique merk, zij het elektrisch. We spreken met topman Luca Napolitano over de plannen.

Hoe gaat Lancia zich onderscheiden van zustermerken DS en Alfa Romeo?
"Stellantis biedt ons de mogelijkheid om een ambitieus tienjarenplan te maken voor Lancia. We delen de techniek met de andere merken, maar kiezen een eigen positie in de markt die wij 'Italian elegance' noemen. Puur, eenvoudig, understated en tijdloos."

Hoe blijft het Lancia-DNA bewaard een elektrische auto?
Chief Design Officer van Stellantis, Jean-Pierre Ploué, heeft persoonlijk de taak op zich genomen om de nieuwe Lancia's te ontwerpen. Hij is daarvoor zelfs naar Italië verhuisd. Naast de drie nieuwe modellen zouden we graag van elke komende Lancia een sportieve HF-versie uitbrengen, als duidelijke link naar ons beroemde verleden. Maar dat is nog niet definitief besloten."

Lancia was ooit oppermachtig in de rallysport. Komen die tijden terug?
"Voor het moment niet. We willen dat Lancia allereerst een commercieel succes wordt. Dus moeten we prioriteiten stellen. We willen bescheiden blijven, de markt stap voor stap betreden en de dingen meteen goed doen. Dit betekent dat autosport voorlopig niet op ons lijstje staat. Maar het is natuurlijk wel een droom om ooit die gloriedagen te laten herleven."

Veel merken verlaten de lagere segmenten, Lancia zoekt ze juist op. Waarom?
"Lancia was in het verleden succesvol met drie soorten modellen: stadsauto's, compacts en topmodellen. Met de drie modellen die we nu gaan lanceren doen we dus waar we altijd goed in waren. Dat is voor ons de minst riskante weg en we denken dat we ook daar als premiummerk succesvol kunnen zijn."

In Italië is Lancia nog een bekend merk, maar wie zijn uw klanten buiten Italië?
"Nou, niet dezelfde mensen die Duitse premiummerken kopen. Onze klanten houden van Italië, van Italiaanse design, van Italiaanse producten, maar ze stellen wel hoge eisen. Italiaanse premium designmeubels worden bijvoorbeeld het best verkocht in Duitsland, waar de klanten het betse van het beste willen. Diezelfde mensen zien we ook als potentiële Lancia-kopers."

Komt Lancia weer in heel Europa op de markt?
"Stap voor stap. We beginnen met de landen waar we de beste kansen zien: Duitsland, Frankrijk, Spanje, Nederland en België. Als dat begint te lopen plannen we volgende stappen. We willen uiteindelijk in of in de buurt van alle grote steden in Europa aanwezig zijn met een vestiging. Maar elke dealer moet exclusief Lancia aanbieden. We gaan overigens niet heel actief dealers werven, er moet een zekere passie bij de dealer zijn om Lancia te kunnen gaan vertegenwoordigen."

Lancia's plannen
2024 - nieuwe Ypsilon, ook volledig elektrisch leverbaar
2026 - nieuw elektrisch topmodel, wellicht SUV, projectnaam Aurelia
2028 - nieuwe, volledig elektrische Delta, 4,4 meter lang

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer

In the Japanese cinematic industry, Godzilla is a legendary creature that rises from the waters and enters the cities, spreading terror and destruction. ? A cult creature that is associated with a dynasty of cars that are, in the same way, as scary as legendary. And this, my friends, is one of the rarest among Nissan’s “creatures”: the Nismo GTR R33 400R. Produced only in 44 units, it was a real threat to the automotive industry given its ferocity. The cause of all this chaos was, in the first place, the engine: the magnificent RB26 was replaced with a prodigious version developed for GT-1 class use, the 2.7l RB-X GT2 which developed 400hp and 469nm of torque. This engine was capable of pushing the 400R over 315km/h (195mph), with a 0-100 (0-60) in less than 4 seconds. But the good news doesn’t end here... 5-speed manual gearbox, aero body kit, sporty 18-inch wheels and of course that sweet, sweet straight-6 growl that only few cars have. ? @kenmsaito

De wekelijkse meditatie word geleid door @jdd_ch als hij ''off the grid'' gaat in de Hesketh uit 1974. Je kijkt naar James Hunt tijdens de 2021 Monaco Historic GP. Doe je koptelefoon op en sluit je ogen ?

The 4.6 HSE, also known as P38A, was the second generation Range Rover, almost a quarter of a century after its debut. That meant that now we were in the 90s, and the concept of SUV had dramatically changed. People didn’t put off-road capabilities at the first place, instead they asked for luxury and comfort. During the design stage, several firms were contacted, and Bertone even made a full scale model, but at the end they opted for the classic British style, rightfully so. The 4.6 HSE gave exactly that (the HSE stands for “High Specification Equipment”), for instance it had an advanced, yet very troublesome, air suspension system, powered by the 4.6L V8, that would produce 225 hp and 280 ft-lb of torque. On the inside, it was basically a living room, so much in fact that in 1996 debuted the possibility of ordering one with a television and video system with VHS player. It was without a doubt the best off-roader in the world at the time of its debut, although unfortunately its cutting-edge electronics had plenty of faults, but it helped set the bar of what a luxury SUV should be. ? @iamted7

The most powerful Ford GT ever. #ford #fordgt #fordgt2020 #innovation #647 #race #lemans