strictly cars with character

RANGE ROVER SPORT FIRST EDITION: SCHUILPLAATS

18 november 2022

Geef je de voorkeur aan Dsquared2 in plaats van een maatpak van Oger, dan valt de Range Rover Sport vermoedelijk ook in de smaak. Technisch vergaand overeenkomstig met de ‘grote’ Range Rover, maar mooi wel een kleine veertig mille minder kostbaar en nog steeds razend indrukwekkend.

De engineers bij Land Rover hebben het zich op het eerste gezicht gemakkelijk gemaakt. De architectuur van de Sport en van de ‘grote’ Range Rover is eender, wat wil zeggen dat de lay-out van de wielophanging, de bodemplaat, stuurinrichting, remmen en de plug-in aandrijflijn in combinatie met de zes-in-lijn motor volledig gelijk zijn. Kort door de bocht moet je de verschillen tussen beide Range Rovers zoeken in de zitpositie, het design en in het marketingverhaal. Bovendien blijkt de luchtvering van de Sport over twee kamers te beschikken, waardoor de wielen individueel nauwkeuriger kunnen anticiperen op oneffenheden in het wegdek, hetgeen een mooiere carrosserie control oplevert.

Verschuilen

Verder zit je in de Range Rover Sport een fractie dieper. De stoelen zijn luttele millimeters lager geplaatst. De beleving dat je als bestuurder lager in de auto zit wordt versterkt doordat het onderste gedeelte van de raamlijn verhoogd werd. Het voorraam staat bovendien een fractie schuiner dan in de Range Rover-zonder-Sport, waardoor de Sport in totaal vijf centimeter minder hoogte biedt. En dat aangevuld met een verhoogde middentunnel laat het gevoel ontstaan dat je als bestuurder ‘diep’ in de auto zit. Zie het zo: in een Range Rover kijk je traditiegetrouw neer op je medeweggebruikers. In de Sport kun je je echter diep in de auto verschuilen, meer onder het stuur dan aan het stuur. En zo is de zitpositie er medeverantwoordelijk voor dat er meer betrokkenheid is bij het rijden.

Lees verder

Het gehele artikel en nog veel meer foto’s kunt u teruglezen in CARROS Magazine nr. 7/2022. Nooit iets missen? Neem nu een extra voordelig jaarabonnement (8 nummers).

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer