strictly cars with character

Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8: revival of the fastback

8 maart 2023

Als het om sedans gaat heeft Peugeot een sterke reputatie opgebouwd. Je ziet ze in die mooie oude Franse films voorbijkomen: de 403, de 404, 505, 405, 406… Auto’s zoals een kind ze tekent. Ook de nieuwe 408 wordt gepresenteerd als een sedan. Alleen ziet die er allesbehalve uit als een vierdeurs-met-kofferbak.

De nieuwe 408 heeft nog het meeste weg van wat vroeger een fastback heette, maar omdat de daklijn ver doorloopt alvorens aan de afdaling naar achterklep en -bumper te beginnen, gaat ook die vergelijking een tikje mank. Bij de introductie stonden de auto’s allemaal op twintig inch wielen (waarover straks meer), wat het SUV-gevoel dan weer vergroot. Je kunt zoiets een eigen stijl noemen, maar het klinkt minder aardig als je zegt dat de 408 nergens op lijkt. Nou ja, hooguit op de Citroën C5 X, met welke concernbroeder hij de nodige techniek deelt. Sowieso heeft Peugeot veel kunnen winkelen in de immense magazijnen van het immense Stellantis-concern, want waar het dashboard veel overeenkomsten heeft met dat van de compactere 308 zijn de beschikbare motoren (benzine en benzine-hybride) al eens gepresenteerd in Citroën- en DS-modellen.

Doodstil

Erg is dat niet, want het is bewezen techniek en het functioneert allemaal prima. De 408 – goed herkenbaar als Peugeot dankzij een kloeke leeuw op de neus en drie klauwen als achterlichten - komt naar ons land met keuze uit drie uitrustingsniveaus (Allure, Allure Plus en GT) en drie motorversies: een 1,2 liter benzinemotor van 130 pk en twee plug-in hybrids met 180 en 225 pk. Deze laatste twee zijn voor onze markt het meest interessant, al was het maar vanwege hun energielabel A. Ze gaan sowieso volledig elektrisch van start (dus doodstil de straat uit) en pas na een kilometer of vijftig gaat de benzinemotor meedoen. Peugeot belooft overigens 64 vol-elektrische kilometers, maar die haalden we niet tijdens de introductie in de omgeving van Barcelona. Bij een alleszins redelijke buitentemperatuur van 15 graden was de batterij na iets meer dan veertig kilometer leeg.

Lees verder

Het gehele artikel en nog veel meer foto’s kunt u teruglezen in CARROS Magazine nr. 1/2023. Nooit iets missen? Neem nu een extra voordelig jaarabonnement (8 nummers).

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer

In the Japanese cinematic industry, Godzilla is a legendary creature that rises from the waters and enters the cities, spreading terror and destruction. ? A cult creature that is associated with a dynasty of cars that are, in the same way, as scary as legendary. And this, my friends, is one of the rarest among Nissan’s “creatures”: the Nismo GTR R33 400R. Produced only in 44 units, it was a real threat to the automotive industry given its ferocity. The cause of all this chaos was, in the first place, the engine: the magnificent RB26 was replaced with a prodigious version developed for GT-1 class use, the 2.7l RB-X GT2 which developed 400hp and 469nm of torque. This engine was capable of pushing the 400R over 315km/h (195mph), with a 0-100 (0-60) in less than 4 seconds. But the good news doesn’t end here... 5-speed manual gearbox, aero body kit, sporty 18-inch wheels and of course that sweet, sweet straight-6 growl that only few cars have. ? @kenmsaito

De wekelijkse meditatie word geleid door @jdd_ch als hij ''off the grid'' gaat in de Hesketh uit 1974. Je kijkt naar James Hunt tijdens de 2021 Monaco Historic GP. Doe je koptelefoon op en sluit je ogen ?

The 4.6 HSE, also known as P38A, was the second generation Range Rover, almost a quarter of a century after its debut. That meant that now we were in the 90s, and the concept of SUV had dramatically changed. People didn’t put off-road capabilities at the first place, instead they asked for luxury and comfort. During the design stage, several firms were contacted, and Bertone even made a full scale model, but at the end they opted for the classic British style, rightfully so. The 4.6 HSE gave exactly that (the HSE stands for “High Specification Equipment”), for instance it had an advanced, yet very troublesome, air suspension system, powered by the 4.6L V8, that would produce 225 hp and 280 ft-lb of torque. On the inside, it was basically a living room, so much in fact that in 1996 debuted the possibility of ordering one with a television and video system with VHS player. It was without a doubt the best off-roader in the world at the time of its debut, although unfortunately its cutting-edge electronics had plenty of faults, but it helped set the bar of what a luxury SUV should be. ? @iamted7

The most powerful Ford GT ever. #ford #fordgt #fordgt2020 #innovation #647 #race #lemans