strictly cars with character

Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8: revival of the fastback

8 maart 2023

Als het om sedans gaat heeft Peugeot een sterke reputatie opgebouwd. Je ziet ze in die mooie oude Franse films voorbijkomen: de 403, de 404, 505, 405, 406… Auto’s zoals een kind ze tekent. Ook de nieuwe 408 wordt gepresenteerd als een sedan. Alleen ziet die er allesbehalve uit als een vierdeurs-met-kofferbak.

De nieuwe 408 heeft nog het meeste weg van wat vroeger een fastback heette, maar omdat de daklijn ver doorloopt alvorens aan de afdaling naar achterklep en -bumper te beginnen, gaat ook die vergelijking een tikje mank. Bij de introductie stonden de auto’s allemaal op twintig inch wielen (waarover straks meer), wat het SUV-gevoel dan weer vergroot. Je kunt zoiets een eigen stijl noemen, maar het klinkt minder aardig als je zegt dat de 408 nergens op lijkt. Nou ja, hooguit op de Citroën C5 X, met welke concernbroeder hij de nodige techniek deelt. Sowieso heeft Peugeot veel kunnen winkelen in de immense magazijnen van het immense Stellantis-concern, want waar het dashboard veel overeenkomsten heeft met dat van de compactere 308 zijn de beschikbare motoren (benzine en benzine-hybride) al eens gepresenteerd in Citroën- en DS-modellen.

Doodstil

Erg is dat niet, want het is bewezen techniek en het functioneert allemaal prima. De 408 – goed herkenbaar als Peugeot dankzij een kloeke leeuw op de neus en drie klauwen als achterlichten - komt naar ons land met keuze uit drie uitrustingsniveaus (Allure, Allure Plus en GT) en drie motorversies: een 1,2 liter benzinemotor van 130 pk en twee plug-in hybrids met 180 en 225 pk. Deze laatste twee zijn voor onze markt het meest interessant, al was het maar vanwege hun energielabel A. Ze gaan sowieso volledig elektrisch van start (dus doodstil de straat uit) en pas na een kilometer of vijftig gaat de benzinemotor meedoen. Peugeot belooft overigens 64 vol-elektrische kilometers, maar die haalden we niet tijdens de introductie in de omgeving van Barcelona. Bij een alleszins redelijke buitentemperatuur van 15 graden was de batterij na iets meer dan veertig kilometer leeg.

Lees verder

Het gehele artikel en nog veel meer foto’s kunt u teruglezen in CARROS Magazine nr. 1/2023. Nooit iets missen? Neem nu een extra voordelig jaarabonnement (8 nummers).

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer