strictly cars with character

Ander logo en Pu+Ra sculptuur: Lancia’s visie

13 maart 2023

Vanuit een voormalig koninklijk paleis in Turijn liet Lancia-topman Luca Napolitano de wereld kennismaken met het design van de toekomstige Lancia’s. Weliswaar ging het alleen nog om een nieuw logo en een eerste designstudie, maar toch: de patiënt ademt.

Het is alweer vijf jaar geleden dat Lancia met stille trom van het toneel verdween. Alleen in Italië bleef het merk, als een schaduw van zijn ooit fameuze zelf, bestaan met één model: de Ypsilon. Maar dankzij de oprichting van het overkoepelende Stellantis-concern mag dit ooit zo glorieuze Italiaanse merk het nog één keer proberen; zij het volledig elektrisch. Eerder sprak collega Mario Vos al met Luca Napolitano over toekomstige modellen, maar hoe die eruit zouden zijn, bleef in nevelen gehuld.

Op de Lancia Design Day werd alvast een tipje van de sluier gelicht. Als eerste werd een nieuw logo getoond, geïnspireerd op dat uit 1957. Het ontwerpteam nam de elementen zoals het schild, het stuurwiel, de naam en natuurlijk de lans (la lancia) en bracht dit met een ander lettertype samen in het nieuwe beeldmerk. Dezelfde minimalistische inslag, maar dan fris, modern en met een duidelijke link met het verleden.

Nou zijn een fris logo en een eigentijds lettertype leuk, maar hoe zit het met het ontwerp van de auto’s? Daarvoor werd een designstudie getoond: de Pu+Ra Zero. Dit sculptuur, geïnspireerd op de legendarische Stratos en een combinatie van de woorden Pure en Radical, geeft de richting aan die Lancia wil inslaan: modern, maar met stevige wortels in de rijke geschiedenis van het merk. In hoeverre dit zich vertaalt naar het daadwerkelijke ontwerp van modellen als de komende Ypsilon moet nog blijken. Verwacht echter dat de drie lijnen die samen de grille vormen en de ronde achterlichten vaste elementen zullen zijn. Maar de belangrijkste boodschap van de Design Day was: Lancia is niet dood, Lancia leeft. Ook al duurt het nog wel even voordat we dat daadwerkelijk gaan zien.

Lees verder

Het gehele artikel en nog veel meer foto’s kunt u teruglezen in CARROS Magazine nr. 1/2023. Nooit iets missen? Neem nu een extra voordelig jaarabonnement (8 nummers).

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer

In the Japanese cinematic industry, Godzilla is a legendary creature that rises from the waters and enters the cities, spreading terror and destruction. ? A cult creature that is associated with a dynasty of cars that are, in the same way, as scary as legendary. And this, my friends, is one of the rarest among Nissan’s “creatures”: the Nismo GTR R33 400R. Produced only in 44 units, it was a real threat to the automotive industry given its ferocity. The cause of all this chaos was, in the first place, the engine: the magnificent RB26 was replaced with a prodigious version developed for GT-1 class use, the 2.7l RB-X GT2 which developed 400hp and 469nm of torque. This engine was capable of pushing the 400R over 315km/h (195mph), with a 0-100 (0-60) in less than 4 seconds. But the good news doesn’t end here... 5-speed manual gearbox, aero body kit, sporty 18-inch wheels and of course that sweet, sweet straight-6 growl that only few cars have. ? @kenmsaito

De wekelijkse meditatie word geleid door @jdd_ch als hij ''off the grid'' gaat in de Hesketh uit 1974. Je kijkt naar James Hunt tijdens de 2021 Monaco Historic GP. Doe je koptelefoon op en sluit je ogen ?

The 4.6 HSE, also known as P38A, was the second generation Range Rover, almost a quarter of a century after its debut. That meant that now we were in the 90s, and the concept of SUV had dramatically changed. People didn’t put off-road capabilities at the first place, instead they asked for luxury and comfort. During the design stage, several firms were contacted, and Bertone even made a full scale model, but at the end they opted for the classic British style, rightfully so. The 4.6 HSE gave exactly that (the HSE stands for “High Specification Equipment”), for instance it had an advanced, yet very troublesome, air suspension system, powered by the 4.6L V8, that would produce 225 hp and 280 ft-lb of torque. On the inside, it was basically a living room, so much in fact that in 1996 debuted the possibility of ordering one with a television and video system with VHS player. It was without a doubt the best off-roader in the world at the time of its debut, although unfortunately its cutting-edge electronics had plenty of faults, but it helped set the bar of what a luxury SUV should be. ? @iamted7

The most powerful Ford GT ever. #ford #fordgt #fordgt2020 #innovation #647 #race #lemans