strictly cars with character

Opel-topman Florian Huettl: “We werken aan een elektrisch aangedreven vlaggenschip”

24 maart 2023

Opel bouwt sinds 1899 auto’s. Dat gebeurde lange tijd onder de vlag van General Motors, maar in 2017 lijfde PSA (Peugeot, Citroën) de Duitse fabrikant in en is Opel nu één van de veertien merken die deel uitmaken van de Stellantis Groep. Opel is het enige Duitse merk binnen het megaconcern, wat voor topman Florian Huettl een extra motivatie is. Guus Peters sprak met hem.

Hoog bezoek bij Autocentrum Van Vliet, Opel-dealer te Woerden. Mannen in pakken – met slechts hier en daar nog een stropdas, conform de nieuwe stijlgidsen - krijgen een rondleiding door het gebouw en over het buitenterrein. Een slanke man met vriendelijke, donkere ogen vormt het middelpunt van de groep. Hij is de belangrijkste gast van vandaag: Florian Huettl, CEO van Opel en Vauxhall, is op bezoek bij de Nederlandse Opel-organisatie en de ontvangst bij de dealer in de hoofdstad van het Groene Hart is het laatste programmaonderdeel. Directeur Arjan van Vliet stelt zijn kantoor ter beschikking. Er is koffie en water, eerste vraag.

Op 1 maart 2022 werd u hoofd sales & marketing van de internationale Opel-organisatie, drie maanden later was u CEO. Een soort van raketcarrière. Is daar een verklaring voor?
“Het is zeker snel gegaan. Maar zo gaat het soms in het werkzame leven. Er dient zich een mogelijkheid aan, dingen veranderen opeens en er komt van alles in beweging. Ik denk eerlijk gezegd dat ik op het juiste moment op de juiste plek was, ik kon het dus overnemen van mijn voorganger, Uwe Hochgeschurtz. Ik ben blij met een baan als hoogste baas van een traditioneel Duits merk, wat Opel nog altijd is.”

Als enige Duitse merk moeten samenwerken met eigengereide Fransen, Italianen en Amerikanen zal niet meevallen.
“Dat we Duits zijn is een belangrijk onderdeel van ons profiel. Binnen Stellantis vertegenwoordigen en bewaken wij als enige de Duitse automotive-waarden. Volgens mij doen we dat niet slecht; we ontwikkelen Opels volgens de richtlijnen van ons merk en we willen modern en progressief zijn. Dus ja: dat we het enige Duitse merk zijn binnen Stellantis is een unieke en onderscheidende positie. Daar zijn we blij mee.”

Wat is er nog typisch Duits aan Opel dan?
“Denk eerst aan de traditionele waarden. Als je een Opel koopt of rijdt dan ervaar je goede wegligging, een heel direct stuurgevoel, comfortabele stoelen die hun waarde bewijzen op langere afstanden. Maar daarnaast willen we ook een progressief automerk zijn. We kijken graag naar de toekomst, naar zero-emissie, batterij-aangedreven auto ‘s. In de ontwikkeling daarvan hebben we jaren geleden al veel energie gestoken en dat betaalt zich nu uit.”

Lees verder

Het gehele artikel en nog veel meer foto’s kunt u teruglezen in CARROS Magazine nr. 1/2023. Nooit iets missen? Neem nu een extra voordelig jaarabonnement (8 nummers).



Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer

In the Japanese cinematic industry, Godzilla is a legendary creature that rises from the waters and enters the cities, spreading terror and destruction. ? A cult creature that is associated with a dynasty of cars that are, in the same way, as scary as legendary. And this, my friends, is one of the rarest among Nissan’s “creatures”: the Nismo GTR R33 400R. Produced only in 44 units, it was a real threat to the automotive industry given its ferocity. The cause of all this chaos was, in the first place, the engine: the magnificent RB26 was replaced with a prodigious version developed for GT-1 class use, the 2.7l RB-X GT2 which developed 400hp and 469nm of torque. This engine was capable of pushing the 400R over 315km/h (195mph), with a 0-100 (0-60) in less than 4 seconds. But the good news doesn’t end here... 5-speed manual gearbox, aero body kit, sporty 18-inch wheels and of course that sweet, sweet straight-6 growl that only few cars have. ? @kenmsaito

De wekelijkse meditatie word geleid door @jdd_ch als hij ''off the grid'' gaat in de Hesketh uit 1974. Je kijkt naar James Hunt tijdens de 2021 Monaco Historic GP. Doe je koptelefoon op en sluit je ogen ?

The 4.6 HSE, also known as P38A, was the second generation Range Rover, almost a quarter of a century after its debut. That meant that now we were in the 90s, and the concept of SUV had dramatically changed. People didn’t put off-road capabilities at the first place, instead they asked for luxury and comfort. During the design stage, several firms were contacted, and Bertone even made a full scale model, but at the end they opted for the classic British style, rightfully so. The 4.6 HSE gave exactly that (the HSE stands for “High Specification Equipment”), for instance it had an advanced, yet very troublesome, air suspension system, powered by the 4.6L V8, that would produce 225 hp and 280 ft-lb of torque. On the inside, it was basically a living room, so much in fact that in 1996 debuted the possibility of ordering one with a television and video system with VHS player. It was without a doubt the best off-roader in the world at the time of its debut, although unfortunately its cutting-edge electronics had plenty of faults, but it helped set the bar of what a luxury SUV should be. ? @iamted7

The most powerful Ford GT ever. #ford #fordgt #fordgt2020 #innovation #647 #race #lemans