strictly cars with character

Opel-topman Florian Huettl: “We werken aan een elektrisch aangedreven vlaggenschip”

24 maart 2023

Opel bouwt sinds 1899 auto’s. Dat gebeurde lange tijd onder de vlag van General Motors, maar in 2017 lijfde PSA (Peugeot, Citroën) de Duitse fabrikant in en is Opel nu één van de veertien merken die deel uitmaken van de Stellantis Groep. Opel is het enige Duitse merk binnen het megaconcern, wat voor topman Florian Huettl een extra motivatie is. Guus Peters sprak met hem.

Hoog bezoek bij Autocentrum Van Vliet, Opel-dealer te Woerden. Mannen in pakken – met slechts hier en daar nog een stropdas, conform de nieuwe stijlgidsen - krijgen een rondleiding door het gebouw en over het buitenterrein. Een slanke man met vriendelijke, donkere ogen vormt het middelpunt van de groep. Hij is de belangrijkste gast van vandaag: Florian Huettl, CEO van Opel en Vauxhall, is op bezoek bij de Nederlandse Opel-organisatie en de ontvangst bij de dealer in de hoofdstad van het Groene Hart is het laatste programmaonderdeel. Directeur Arjan van Vliet stelt zijn kantoor ter beschikking. Er is koffie en water, eerste vraag.

Op 1 maart 2022 werd u hoofd sales & marketing van de internationale Opel-organisatie, drie maanden later was u CEO. Een soort van raketcarrière. Is daar een verklaring voor?
“Het is zeker snel gegaan. Maar zo gaat het soms in het werkzame leven. Er dient zich een mogelijkheid aan, dingen veranderen opeens en er komt van alles in beweging. Ik denk eerlijk gezegd dat ik op het juiste moment op de juiste plek was, ik kon het dus overnemen van mijn voorganger, Uwe Hochgeschurtz. Ik ben blij met een baan als hoogste baas van een traditioneel Duits merk, wat Opel nog altijd is.”

Als enige Duitse merk moeten samenwerken met eigengereide Fransen, Italianen en Amerikanen zal niet meevallen.
“Dat we Duits zijn is een belangrijk onderdeel van ons profiel. Binnen Stellantis vertegenwoordigen en bewaken wij als enige de Duitse automotive-waarden. Volgens mij doen we dat niet slecht; we ontwikkelen Opels volgens de richtlijnen van ons merk en we willen modern en progressief zijn. Dus ja: dat we het enige Duitse merk zijn binnen Stellantis is een unieke en onderscheidende positie. Daar zijn we blij mee.”

Wat is er nog typisch Duits aan Opel dan?
“Denk eerst aan de traditionele waarden. Als je een Opel koopt of rijdt dan ervaar je goede wegligging, een heel direct stuurgevoel, comfortabele stoelen die hun waarde bewijzen op langere afstanden. Maar daarnaast willen we ook een progressief automerk zijn. We kijken graag naar de toekomst, naar zero-emissie, batterij-aangedreven auto ‘s. In de ontwikkeling daarvan hebben we jaren geleden al veel energie gestoken en dat betaalt zich nu uit.”

Lees verder

Het gehele artikel en nog veel meer foto’s kunt u teruglezen in CARROS Magazine nr. 1/2023. Nooit iets missen? Neem nu een extra voordelig jaarabonnement (8 nummers).



Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer