strictly cars with character

Alfa Romeo Tonale Veloce versus Honda Civic E-HEV Sport: muurbloemen die meer verdienen

27 maart 2023

Het is geen geheim dat Alfa Romeo en Honda een streepje voor hebben bij Thomas Bangma. Hij snapt niet dat beide merken hier zo weinig auto’s verkopen. Maar er is hoop! Want ‘de hybride’ is na een periode van verkettering aan een comeback bezig en zowel Alfa als Honda bieden in dit genre woest-aantrekkelijke liefhebbersauto’s aan, al is de één wat modieuzer dan de ander.

De Tonale is de modieuze van de twee. En dat klinkt logischer dan het is. Want de nieuwe Civic (na 50 jaar is Honda inmiddels toe aan de 11e generatie!) is qua stilering gelukkig aanzienlijk behoudender strakker/serieuzer uitgevallen dan z’n voorganger. Die nogal wilde fast & furious styling paste wellicht prima bij de dik driehonderd pk sterke Type-R, maar voor mensen die graag serieus genomen willen worden was dat uiterlijk geen optie.

De nieuwe Civic is uitsluitend verkrijgbaar met een tamelijk geniale hybride aandrijflijn en tóch ook weer (nu voor de allerlaatste keer) als allesverzengende Type-R. Het is echter de voor net geen 40.000 euro leverbare Civic e-HEV die we zonder schroom in de voor ‘strictly cars with character’ bedoelde kolommen durven op te voeren. Een zakelijk verantwoorde keuze, je kunt er overal mee komen voorrijden.

Dit kan uiteraard ook met de Tonale, een eigentijdse SUV-achtige auto, die door werkelijk iedereen mooi wordt gevonden. En dat zit hem niet eens zozeer in de basisvorm (welke SUV-achtige is nou eigenlijk mooi te noemen?), maar in de fraaie en smaakvolle detaillering. Je zou deze Alfa kunnen zien als een iets bescheidener uitgevallen Stelvio, waarbij je evenwel een mille of 30 in de zak houdt. Hetgeen overigens nog niet heeft geleid tot een belegering van de dealers.

'Mild Hybrid'

De Tonale-prijslijst begint waar die van de Civic ophoudt, namelijk bij 42 mille. Dan heb je de 130-pk instapper met 17 inch wielen, die de importeur van de ijdele Italianen (is dat een pleonasme?) niet actief wil promoten, maar die door het iets lager brandstofverbruik ten opzichte van de 18 inch wielen standaard zijn voor de Super-uitvoering. Dat is dus eigenlijk de uitvoering die je moet hebben, in een tijd waarin we ons met z’n allen afvragen of het niet een tandje minder kan, of het nou echt nodig is dat we elk jaar weer méér uitgeven en dus ook moeten verdienen, waardoor we weer harder moeten genieten in minder tijd. En ja, sommigen worden kennelijk helemaal zen in hun elektrische auto, terwijl ze met 90 km/h deugneuzerig dommelen op de rechterbaan, maar zolang Duitsland voor dik 10 procent van z’n elektriciteitsvoorziening afhankelijk is van bruinkool, is een hybride met een benzinetankje van 40 á 50 liter wellicht zo gek nog niet.

Wees gerust; wij bladenmakers gaan zeker niet vrijuit. We reden de 160 pk Tonale Veloce - terwijl de 130 pk versie voor Nederland heus ook adequaat is - met veel te grote 20 inch wielen (optie), met daarnaast een Civic in de Sport-uitvoering met banden in de (standaard) maat 235/40-18. Voor een zo laag mogelijk verbruik moet je uiteraard de kleinste bandenmaat kiezen. Maar wij zijn geen ‘hypermilers’, wij proberen zo goed en zo kwaad als het gaat nog een beetje van autorijden te genieten. En zolang elektriciteit in de wereld nog voornamelijk met fossiele brandstoffen wordt opgewekt, is het eigenlijk niet meer dan logisch dat we het met mate inzetten voor onze automobiliteit. Een beetje zoals bij PHEV ’s (hybrides met een stekker), waarmee je 50-100 kilometer puur elektrisch kunt rijden. Deze Tonale kan dat niet, want het is een zogeheten ‘mild hybrid’ met een 20 pk leverende starter/generator die logischerwijs slechts een ondersteunende functie in de aandrijving heeft. Kort en goed leidt dat tot een iets lager brandstofverbruik; je rijdt hierdoor pakweg één op 14 in plaats van één op 12 als je het ‘netjes’ houdt.

Lees verder

Het gehele artikel en nog veel meer foto’s kunt u teruglezen in CARROS Magazine nr. 1/2023. Nooit iets missen? Neem nu een extra voordelig jaarabonnement (8 nummers).

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer

In the Japanese cinematic industry, Godzilla is a legendary creature that rises from the waters and enters the cities, spreading terror and destruction. ? A cult creature that is associated with a dynasty of cars that are, in the same way, as scary as legendary. And this, my friends, is one of the rarest among Nissan’s “creatures”: the Nismo GTR R33 400R. Produced only in 44 units, it was a real threat to the automotive industry given its ferocity. The cause of all this chaos was, in the first place, the engine: the magnificent RB26 was replaced with a prodigious version developed for GT-1 class use, the 2.7l RB-X GT2 which developed 400hp and 469nm of torque. This engine was capable of pushing the 400R over 315km/h (195mph), with a 0-100 (0-60) in less than 4 seconds. But the good news doesn’t end here... 5-speed manual gearbox, aero body kit, sporty 18-inch wheels and of course that sweet, sweet straight-6 growl that only few cars have. ? @kenmsaito

De wekelijkse meditatie word geleid door @jdd_ch als hij ''off the grid'' gaat in de Hesketh uit 1974. Je kijkt naar James Hunt tijdens de 2021 Monaco Historic GP. Doe je koptelefoon op en sluit je ogen ?

The 4.6 HSE, also known as P38A, was the second generation Range Rover, almost a quarter of a century after its debut. That meant that now we were in the 90s, and the concept of SUV had dramatically changed. People didn’t put off-road capabilities at the first place, instead they asked for luxury and comfort. During the design stage, several firms were contacted, and Bertone even made a full scale model, but at the end they opted for the classic British style, rightfully so. The 4.6 HSE gave exactly that (the HSE stands for “High Specification Equipment”), for instance it had an advanced, yet very troublesome, air suspension system, powered by the 4.6L V8, that would produce 225 hp and 280 ft-lb of torque. On the inside, it was basically a living room, so much in fact that in 1996 debuted the possibility of ordering one with a television and video system with VHS player. It was without a doubt the best off-roader in the world at the time of its debut, although unfortunately its cutting-edge electronics had plenty of faults, but it helped set the bar of what a luxury SUV should be. ? @iamted7

The most powerful Ford GT ever. #ford #fordgt #fordgt2020 #innovation #647 #race #lemans