Bij het Belgische Atelier UGO werkt een aantal van ’s werelds meest gerenommeerde plaatwerkers. Als ware kunstenaars buigen, hameren en walsen ze aluminium carrosseriedelen van bijzondere Italiaanse klassiekers.
Kijk”, zegt Steve Parmiter terwijl hij een lade van zijn smetteloze gereedschapskist opentrekt. “Dit is mijn allereerste hamer, van toen ik ooit stage liep. Dat is niet alleen een stuk nostalgie, ik gebruik hem nog steeds.” Het is een van de vele slaginstrumenten die we netjes op een rij zien liggen; voor het betere carrosseriewerk zijn immers hamers van vele soorten nodig, van diverse groottes en gewichten, en met een enorme variatie aan vormen. Het minutieus opgeruimde gereedschap is een weerspiegeling van de werkomgeving. Bij Atelier UGO kun je van de vloer eten. In de ‘baaien’ waar aan de auto’s wordt gewerkt, omgeven door sfeervol aangeklede muren met onder meer lichtreclames van Alfa Romeo, Ferrari, Agip, Pirelli en Lamborghini, heerst rust en orde. Zelfs het onvermijdelijke gehamer van Parmiter en zijn twee kompanen werkt nauwelijks verstorend. Het geluid doet haast therapeutisch aan.
Kijk”, zegt Steve Parmiter terwijl hij een lade van zijn smetteloze gereedschapskist opentrekt. “Dit is mijn allereerste hamer, van toen ik ooit stage liep. Dat is niet alleen een stuk nostalgie, ik gebruik hem nog steeds.” Het is een van de vele slaginstrumenten die we netjes op een rij zien liggen; voor het betere carrosseriewerk zijn immers hamers van vele soorten nodig, van diverse groottes en gewichten, en met een enorme variatie aan vormen. Het minutieus opgeruimde gereedschap is een weerspiegeling van de werkomgeving. Bij Atelier UGO kun je van de vloer eten. In de ‘baaien’ waar aan de auto’s wordt gewerkt, omgeven door sfeervol aangeklede muren met onder meer lichtreclames van Alfa Romeo, Ferrari, Agip, Pirelli en Lamborghini, heerst rust en orde. Zelfs het onvermijdelijke gehamer van Parmiter en zijn twee kompanen werkt nauwelijks verstorend. Het geluid doet haast therapeutisch aan.