Met de GSe-versies van de Astra en de Grandland zegt Opel een nieuw, dynamisch submerk te willen introduceren. Een eerste kennismaking op de weg valt niet tegen, maar ‘sportief’ is niet het eerste woord dat blijft hangen.
Sportieve Opels hebben altijd een drieletterige toevoeging gehad, waarbij hoofdletter- en leestekengebruik door de jaren heen nogal varieerden. Denk aan de vooral in rally’s af en toe ongenaakbare GT/E-versies van de Kadett en de Manta, en in de jaren zeventig en tachtig de GS/E-uitvoeringen van de zwaardere Commodore en de Monza. Hun zescilinders kregen een injectiesysteem van Bosch en daarmee was de E verklaard; die stond voor Einspritzung. In latere jaren waren er ook nog sportieve Opels met een GSi-aanduiding. Nadat in 1997 het Opel Performance Center was geopend, kregen de snellere modellen de afkorting OPC. Zelfs de brave Zafira was op een gegeven moment als OPC verkrijgbaar. De nieuwe topversies van de Opels Astra en Grandland zijn weer GSe gedoopt (maar nu met een kleine ‘e’) en het zijn hybrides, waardoor duidelijk zal zijn dat de ‘e’ nu voor ‘electricity’ staat.
Sportieve Opels hebben altijd een drieletterige toevoeging gehad, waarbij hoofdletter- en leestekengebruik door de jaren heen nogal varieerden. Denk aan de vooral in rally’s af en toe ongenaakbare GT/E-versies van de Kadett en de Manta, en in de jaren zeventig en tachtig de GS/E-uitvoeringen van de zwaardere Commodore en de Monza. Hun zescilinders kregen een injectiesysteem van Bosch en daarmee was de E verklaard; die stond voor Einspritzung. In latere jaren waren er ook nog sportieve Opels met een GSi-aanduiding. Nadat in 1997 het Opel Performance Center was geopend, kregen de snellere modellen de afkorting OPC. Zelfs de brave Zafira was op een gegeven moment als OPC verkrijgbaar. De nieuwe topversies van de Opels Astra en Grandland zijn weer GSe gedoopt (maar nu met een kleine ‘e’) en het zijn hybrides, waardoor duidelijk zal zijn dat de ‘e’ nu voor ‘electricity’ staat.