strictly cars with character

BMW M6 Coupé en Convertible: Excessief

25 november 2013
Dit is hem dan: BMW’s sportiefste straatauto. De M6 Coupé. Niets uit München is indrukwekkender, sterker, sneller. En omdat we ermee kennismaken op het bloedsnelle en supertechnische Ascari racecircuit, in de al even bloedhete Andalusische bergen, weet je dat je ook echt niets anders kunt en moet doen dan ook maar meteen voluit gaan. Het hele gevaarte begint op het instuurpunt van de lange doordraaier onder het uitbraken van een vermogenssurplus over zijn lengteas te schuiven, raakt in een schrijlingse stand en vindt daarin dankzij voortdurend tegensturen een balans, terwijl de 560 pk sterke dubbelturbo-V8 het uitschreeuwt. Over alles heen nu echter het krijsen van banden die niet alleen ronddraaien, maar ook in zijwaartse richting worden geteisterd. Vooral de achterste twee, waar dat teveel aan aandrijfkrachten in combinatie met de ‘glijwrijving’ oorzaak is van de uit de wielkasten zwellende blauwe rook, die in het zog achter de auto uiteen wordt gereten tot een meterslang waas. Het geluid neemt toe tot een heus gillen als nóg meer vermogen wordt toegevoerd, waarbij de M6 een zo mogelijk nog absurdere positie aanneemt. Vrijwel haaks op de bocht, keihard voort driftend, de zijruit nu als voorruit. Motorgeluid is in het geheel niet meer hoorbaar. Alleen dat helse, duivelse gillen. Maar dan komt de BMW door het verminderen van de gaspedaaldruk en een subtiele terugstuurbeweging aan het eind van de bocht weer in de rijrichting. Het bandenkrijsen wordt minder, het brullen van de motor juist weer hard hoorbaar, en de BMW schiet het rechte stuk op, waar het gaspedaal opnieuw wordt gevloerd. En de M6 met dat typische Formule 3-loeien van zijn crossbanked opgeladen achtcilindermotor weg accelereert. Met prachtige spatknallen paddle shifting door de DCT-zevenbak op weg naar de volgende bocht. En daarmee... een teleurstellende rondetijd. Teleurstellende rondetijd? Jazeker, want dit moet wel de langzaamste manier zijn waarop een op de toppen van autosportiviteit ontwikkelde GT als deze nieuwste BMW M6 Coupé over een racebaan gejaagd kan worden. Vertrouwenwekkend Maar laten wij u meteen zeggen, dat wij met onze M6 Coupé en trouwens ook Convertible daar in Spanje weldegelijk de grootste afstand netjes rollend aflegden. Op het circuit, maar ook de openbare weg. Vanaf de allereerste kilometer realiseer je je dat het rijden aanvoelt als in een limousine. De instrumentatie is één ding, maar het is ook de ruimte en de rust in deze vierpersoons coupé. Onwillekeurig besef je, dat de M6 in dezelfde assemblagefabriek (Dingolfing) als de 7 Serie wordt afgemonteerd. Toch is de BMW M6 een soort tweedeursuitvoering van de M5. Dezelfde motor, bak en achteras, maar de M6 heeft een kortere wielbasis (-11 cm), grotere spoorbreedten (voor + 4 cm, achter + 3 cm) en een lager geplaatst zwaartepunt. A propos gewicht: de M6 is 20 kg lichter dan de M5. Op de route naar Ascari – snelwegen en ten slotte een bochtig bergtraject – hadden we nu en dan al excessief gereden. Een fenomeen, zo verschrikkelijk hard als de auto accelereert. Verre rechte einden gereduceerd tot razendsnel binnendraaiende beelden. Vertrouwenwekkend is de in de vele lange of korte bochten grote grip van de M6. Het heel lang wegblijvende opknipperen van het DSC-symbooltje is een bewijs daarvan, terwijl de vrijwel onmerkbare werkingen van het systeem nu met recht ‘assistentie’ genoemd mogen worden. Speelse excessen Op het circuit behalve alle acrobatiek weldegelijk het echte testwerk. Het proberen van de verschillende rijmodi. Ook al omdat de M6 tot onze verbazing juist onder circuitomstandigheden een schijnbaar onderstuur tentoonspreidt. Dat zit hem natuurlijk niet in het iets toegenomen gewicht, maar eenvoudig in de gekozen set-up van de auto. Klaarblijkelijk een afstellingkarakteristiek, bedoeld om de M6 juist op de te verwachten hogere snelheden neutraal tot lekker overstuurd te laten worden. Wij kozen voor een exacter stuurgevoel; overigens niet voor ‘ Sport-+’, maar voor ‘Sport’ of zelfs ‘Comfort’. En ook voor het met een lagere aanvangssnelheid binnenkomen van bochten, maar des te heviger uitaccelereren. Hoe zeggen de racecursussen het ook weer? Slow in, fast out. Ja, ook met de speelse excessen daarvan. Waarvan acte. De M6 op zijn best. Machineachtig Op de persconferentie in de Zuid-Spaanse avondbuitenlucht, met om ons hotelterras een aantal M-BMW’s uit het museum opgesteld zoals een M1 en een M 635i, vernamen wij de finesses van de nieuweling. Zo blijkt de firma M GmbH zich te hebben uitgeput in het meer ‘machineachtig’ laten aanvoelen van de M6. Dit vanwege geluiden als zou de propositie ‘te veel ondergesneeuwd raken onder elektronica en media’. Ondoenlijk en tevens niet leesbaar om breed uit te weiden over het allesomvattende netwerk van samenwerkende motor-, transmissie-, onderstel-, besturings- en bedieningstechnieken die moeten resulteren in de hoogste en beste prestaties. Toch even een rijtje termen. We noemen echte M-sportsystemen zoals het Active M Differential (met zijn door een elektromotor samenknijpbare lamellen mede verantwoordelijk voor die feilloze driftpartijen), de M Double Clutch Transmission (gerobotiseerde mechanische versnellingsbak met twee koppelingsplaten), M Dynamic Damper Control (verandert het hele onderstel naar gemeten omstandigheden, al of niet via vier manueel te kiezen rijmodi), het M Servotronic stuurhuis (idem). Niet elektronisch, maar niet minder belangrijk is het optionele M Carbon Ceramic remsysteem. Veertig procent lichter dan een ‘stalen’ systeem (19,4 kg minder onafgeveerd gewicht!) en oneindig hitte- en slijtagebestendig. Het belangrijkste nieuws is echter wel dat de nieuwe M6 Coupé ten opzichte van zijn voorganger 10 procent sterker is geworden (+53pk), maar niettemin 30 procent schoner. Meteorieten De volgende dag staat een toeristische route met de M6 Convertible op het programma. Geen circuitwerk. Ambivalente gevoelens. Vergeleken bij gisteren een soort B-film. Ook al omdat wij niet van open auto’s houden. Nee, ook niet in Spanje. We besluiten tot een raid naar de uiterste zuidpunt van dit Iberisch schiereiland: Tarifa! Onderweg Gibraltar aandoen. Race tegen de klok vanwege een vanuit Malaga vertrekkend middagvliegtuig. De M6 Convertible vinden we met gesloten kap en die langpuntige flankdelen nog het mooist, maar: omlaag ermee. Hoewel het tentmechanisme en chassisversterkingen de auto 130 kilo zwaarder maken, voel je ook dat niet. Integendeel: op jacht naar sound and storm gaan we evengoed voluit. Over gloednieuw asfalt, witblikkerend in de zon, gaat het soms met 250 per uur door de eindeloos lange bochten langs de vele Costa’s. De cabriolet geeft geen krimp onder deze belastingen. Eindeloos door de zevenbak flipperend, het scherpe blèren van de V8 tegen de rotsen. Het overige verkeer dat als gevaarlijke meteorieten op ons af schiet vanwege het ontstellende snelheidsverschil. Gibraltar! Brabbelend zakken we vanaf de afslag dit Britse staatje binnen. Telefoonfotografen die ons achterna rennen. Niettemin de aanblik van vervallenheid. Vergane glorie. Crisis. Wegwezen hier. Door naar Tarifa, zeil- en surfmekka van Europa. Een zandstorm vanuit de Sahara jaagt huizenhoog door de straten. En in onze open M6, die in luttele ogenblikken tot zandbak verwordt. We besluiten hals over kop tot de terugweg naar Malaga. Het vooruitzicht op deze laatste ultieme snelheidsuitbarsting. Steeds tot bijna 8.000 tpm doortrekkend gaat het noordwaarts. Ditmaal geen bandenwaas achter onze M6, maar zandflarden als eenzelfde snelheidszog nu onze cabriolet leegzuigt. Na twee dagen onderdompeling in de wereld van BMW’s supersportmodel beklijft het besef dat de M6 meer dan ooit een oppermachtig soort auto is. In staat tot alles. Prestigeauto, track day special, limousine. De aantrekkelijkheid van het elektronisch georkestreerde van de toegenomen mechanisch-sportieve capaciteiten. Wat eveneens aantrekkelijk is: dankzij de toegenomen efficiency, nota bene bij meer vermogen, zijn de M6 Coupé en Convertible in Nederland respectievelijk ruim 35 en 37 mille goedkoper geworden.
BMW M6 (Convertible tussen haakjes)
Motor 4,4 liter DOHC V8 Twinscroll met dubbele turbo
Vermogen 560 pk/412 kW bij 6.000 tpm,
Koppel 680 Nm bij 1.500-5.750 tpm
Transmissie Gerobotiseerde zevenbak met dubbele koppelingsplaten, achterwielaandrijving met sperdifferentieel, DSC stabiliteitsprogramma (uitschakelbaar)
Onderstel Rondom onafhankelijk. Dubbele draagarmen vóór, multilink-ophangingen achter
L x b x h in cm 490 x 190 x 137
Wielbasis in cm 285
Gewicht in kg 1.850 (1.980)
0-100 in sec. 4,2 (4,3)
Top in km/h 250 (met M Drivers Package 305)
Gemiddeld verbruik l /100 km 9,9
CO2-uitstoot in gr/km 232 (239)
Prijs in euro 153.250 (162.700)

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer