strictly cars with character

Ford reanimeert Lincoln

21 oktober 2014
Ford gaat flink investeren in het merk Lincoln om het weer op de kaart te zetten als luxemerk. Tot 2014 wordt er een miljard dollar (700 miljoen euro) gestoken in de ontwikkeling van nieuwe modellen. De verkopen van Lincoln vertonen al jaren een dalende lijn. Van ruim 130.000 auto’s in 2007 kwamen ze vorig jaar uit op net geen 86.000 auto’s en in de eerste vijf maanden van dit jaar waren het er nog geen 35.000, een marktaandeel van minder dan een procent.

Zeven nieuwe modellen

Ford wil daar echter verandering in brengen. In een bijeenkomst met Lincoln-dealers in grote stedelijke gebieden heeft Ford-topman Alan Mullaly gezegd dat het concern het merk Lincoln nieuw leven inblazen, zo meldt Het Detroit News. Er wordt flink geïnvesteerd in nieuwe modellen, de komende vier jaar moeten er zeven nieuwe of ingrijpend vernieuwde auto’s worden gepresenteerd.

GM: het is over voor Lincoln

In de Amerikaanse autobranche heerst echter scepsis over de plannen van Ford. Grote concurrent General Motors, dat zelf moeite genoeg heeft met Cadillac, zei bij monde van topman Dan Akerson dat het over is voor Lincoln. Branchekenner IHS Automotive plaatst ook vraagtekens bij de kansen voor Lincoln. “De markt herstelt slechts langzaam van de crisis en dat kan voor Lincoln te weinig zijn.”

150.000 auto’s in 2015

Volgens IHS komt er volgend jaar een compacte sedan op basis van de Ford Focus in het Lincoln-gamma en in 2013 een compacte crossover. In 2014 volgen dan een middenklasse crossover (afgeleid van de Ford Explorer) en een grote sedan als opvolger van de MKS. In 2015 moet Lincoln mede daarmee de grens van 150.000 auto’s kunnen overschrijden.

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer