strictly cars with character

Opel Ampera: actieradius opgerekt

21 oktober 2014
Elektrische auto’s hebben de toekomst, maar ze kampen wel met een heel groot probleem. Als de accu leeg is, duurt het lang voordat je weer ‘bijgetankt’ hebt. Een alternatief is de elektrische auto met ritverlenger, zoals de Chevrolet Volt en de Opel Ampera. Met die laatste konden we de eerste indrukken opdoen. Het staat wel vast dat elektrische aandrijving op termijn de verbrandingsmotor zal verdringen. De voordelen zijn namelijk evident: een elektrische auto levert ter plaatse geen enkele uitstoot van uitlaatgassen op en indien de stroom waarmee de accu wordt opgeladen ook nog groene stroom is, is er letterlijk geen vuiltje aan de lucht. De overstap naar de elektrische auto zal echter niet snel gaan, daarvoor heeft de huidige techniek nog veel te veel nadelen. Langzaam maar zeker komt er een electrificering van de aandrijflijn en eigenlijk is die met de komst van de eerste hybrides al begonnen. Bij de tot nu toe op de martk gekomen hybrides ondersteunt de elektromotor de tradtionele benzinemotor nog, maar de eerste auto’s waarbij dat andersom is, zijn in aantocht. Later dit jaar komt in Nederland de Chevrolet Volt op de markt en in 2012 volgt het Opel-zusje, Ampera.

Ritverlenger

De Opel Ampera en de Chevrolet Volt zijn technisch vrijwel identiek: waar we hier spreken over de Ampera kunt u dus eigenlijk ook Volt lezen. Uitgangspunt van de Ampera is elektrische aandrijving. Uit onderzoek is gebleken dat ruim 80 procent van het dagelijks verkeer bestaat uit ritten die niet langer zijn dan 60 kilometer. Dus zou je die prima kunnen uitvoeren met een volledig elektrische auto, met een actieradius van circa 60 kilometer. ’s Nachts kun je de accu dan weer opladen voor de volgende dag, hetgeen tussen de anderhalf en vier uur duurt, afhankelijk van de laadstroom. Om het probleem van de actieradius voor ritten die langer zijn dan 60 kilometer op te lossen bedacht General Motors - waartoe Chevrolet en Opel behoren - de ritverlenger, ook wel ‘range extender’ genaamd. Zodra de accu’s bijna leeg zijn – helemaal is niet goed voor de accu – start er automatisch een (1,4 liter) benzinemotor die de stroom levert voor de elektromotor. Die benzinemotor kan op drie verschillende toerentallen draaien om de hoeveelheid stroom aan de vermoegnsvraag aan te passen. Het eventuele overschot aan stroom wordt naar de accu gevoerd, die dan weer een klein beetje wordt opgeladen.

Benzine tanken

Op deze manier rekt Opel de actieradius van de Ampera op tot pakweg 500 kilometer. Dan is ook de benzine op, maar je kunt de brandstoftank natuurlijk gewoon opnieuw volgooien. Op stroom is er maximaal 150 pk voorhanden, als de twee elektromotoren hun krachten bundelen. Dat is goed voor een sprintje van 0 tot 100 km/h in negen seconden en de topsnelheid bedraagt 161 km/h. De benzinemotor levert 86 pk, wat er theoretisch toe kan leiden dat je bij langdurig bergop rijden met een volledig lege accu minder vermogen hebt en dus minder snelheid kan halen. Maar geen enkele auto – zelfs een raceauto niet – gebruikt permanent zijn maximale vermogen en in de praktijk is die 86 pk altijd voldoende.

Geen rijdend obstakel

De vrij fors ogende Opel Ampera maakt tijdens de eerste kilometers zelfs een zeer vlotte indruk. Dat is enerzijds te danken aan de hoge trekkracht (320 Nm) van de elektromotor die vanaf de eerste omwenteling aanwezig is. En het help ook dat er vrijwel geen geluid wordt geproduceerd. De acceleratie is vlot en probleemloos, ondanks het vrij forse rijklare gewicht van ruim 1.700 kilogram. We draaien vanaf het testcentrum van Opel al na anderhalve kilometer de snelweg op en ook daar blaast de Ampera probleemloos zijn deuntje mee. Zelfs op de linkerbaan van de Duitse snelweg ben je geen rijdend obstakel. En ook hier valt weer de rust op van de Ampera, die een prettige bijdrage aan het algehele comfort levert.

Potentie

Na een paar kilometer verlaten we de snelweg om een stukje binnenweg te nemen. Accelereren en remmen gaat soepeltjes en je kunt met de pook van de automaat kiezen voor meer of minder afremmen op de motor – en dus energie terugwinnen. Een hogere remwerking is in stadsverkeer prettig, maar als het wat harder gaat is de andere stand aangenamer. Naarmate de testrit vordert zien we de accu verder leegraken, maar het moment van overschakelen naar de ritverlengende benzinemotor maken we helaas niet mee. We moeten onze Duitse begeleider op z’n woord geloven dat je er nauwelijks iets van merkt. Vast staat voor ons in elk geval wel dat deze vorm van elektrisch rijden nog de meeste potentie heeft, als de begeleider gelijk heeft. Het is wel jammer dat de aanschafprijs van de Ampera aan de hoge kant is: 42.900 euro. Tekst: Mario Vos

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer