strictly cars with character

Opel Ampera: elektrisch zonder vrees

23 oktober 2014
Elektrisch autorijden kan eindelijk zonder steeds op je actieradius te hoeven letten. Want de Opel Ampera is gearriveerd en die wekt aan boord gewoon zijn eigen stroom op. Met een benzinemotortje. Een elektrische auto lijkt de oplossing te zijn voor veel problemen die deels door het wegverkeer worden veroorzaakt. De olievoorraden drogen langzaam maar zeker op, de lucht wordt er niet schoner op en de uitstoot van CO2 zorgt volgens de meeste klimaatdeskundigen voor de opwarming van de aarde. Een elektrische auto gebruikt geen fossiele brandstof als de stroom met wind of zon wordt opgewekt, ter plaatse is er geen enkele uitstoot en CO2 wordt dus ook niet geproduceerd.

‘Range anxiety’

Meteen allemaal elektrisch gaan rijden, zou je misschien zeggen, maar er kleven toch ook wel wat nadelen aan. Belangrijkste nadeel is dat je niet genoeg elektriciteit kunt meenemen om een actieradius te krijgen waarmee je een dag lang kunt autorijden en snel ‘bijtanken’ kan nog niet. De huidige generatie elektrische auto’s – Nissan Leaf, Citroën C-Zero (en de technisch identieke Peugeot Ion en Mitisubishi i-Miev) houdt het afhankelijk van de omstandigheden ergens tussen de 90 en 170 kilometer vol op een acculading. Maar voor die 170 kilometer moet het dan wel meezitten: geen slecht weer waardoor je stroomverbruikende ruitenwissers en lampen moet aanzetten, niet te koud (elektrische kachel) en zeker ook niet te warm (airco). Als je pech hebt kun je van Amsterdam naar Den Haag, maar niet meer terug, bij wijze van spreken. En dat schrikt kopers toch wel behoorlijk af. In het Engels heet dat ‘range anxiety’, wat we het beest kunnen vertalen met ‘actieradiusvrees’.

80 procent van alle ritten

Het antwoord op dat probleem komt nu van Opel in de vorm van de Ampera, die technisch identiek is aan de Chevrolet Volt, die binnenkort ook verschijnt. Aan boord van de Ampera zit een elektrischmotor en een accu met stroom voor 60 tot 80 kilometer (16 kilowattuur). Die voorraad volstaat volgens de bedenkers van de auto om 80 procent van alle dagelijks ritten met een auto af te leggen. Is een rit nu langer dan de genoemde afstand, dan kun je toch per Ampera reizen, want als de accu leeg is, start er geheel automatisch een 1,4 liter benzinemotor met 86 pk die dan de stroom levert voor de elektrische aandrijving. Dat proces verloopt niet via de accu, want die kan er niet goed tegen om tegelijk te worden geladen en ontladen. De benzinemotor kan echter op verschillende vaste toerentallen draaien om aan de gewenste vraag naar stroom te voldoen. Het overschot aan stroom wordt wel in de accu opgeslagen, maar slechts tot de accu voor tien procent is gevuld, dan maakt het systeem de accu weer leeg.

Vlotte sprinter

Het lijkt erop dat er nooit een verbinding is tussen de benzinemotor en de wielen, maar dat is soms wel het geval. Je merkt daar echter niets van, net zo min als je voelt dat de accu leeg is en de benzinemotor wordt gestart. Je kunt dat wel horen, maar gevoelsmatig rij je altijd elektrisch. En dat gaat lekker vlot, want met 150 pk heeft de Ampera flink wat kracht en dat is goed om in negen tellen van 0 naar 100 km/h te sprinten en een topsnelheid van 161 km/h te bereiken. Die mooie sprinttijd is trouwens vooral te danken aan de trekkracht van 370 Nm die meteen volledig ter beschikking is. De elektromotor is ook nog eens muisstil, waardoor je in de auto eigenlijk alleen windgeruis en rolgeluiden hoort. Die blijven echter erg mooi op de achtergrond, omdat de Ampera erg degelijk is gebouwd. Opel (en Chevrolet) hebben eerst een erg goede en goed rijdende auto ontworpen en daar het concept van de plug-in hybride (Opel gebruikt die term liever niet, maar het is een auto met twee verschillende motoren en dus een hybride) op los gelaten.

Futuristisch interieur

Met als resultaat dat de Ampera ondanks zijn gewicht van rijklaar 1.732 kilogram een prima weggedrag heeft. En dat de elektrische besturing aangenaam licht werkt en toch voldoende gevoel geeft met de weg. Het lijkt ook of je in een vrij forse auto zit als je met de Ampera onderweg bent, maar dat valt mee. De elektrische Opel is exact vierenhalve meter lang en staat op een wielbasis van 2,69 meter. Hij zit daarmee tussen de Astra en een Insignia in, maar het is zeker een bruikbaar ruime auto met zijn 310 liter bagageruimte, die door het neerklappen van de achterbank valt te vergroten tot 1.005 liter. Het is wel even wennen aan de inrichting, want het dashboard oogt een beetje futuristisch en computerachtig. Maar eigenlijk hoort dat wel bij de Ampera en het went snel, zo ondervonden we tijdens de in Nederland gehouden introductie. Onze testrit begonnen we volledig elektrisch en aan de zuinigheidswedstrijd hebben we met opzet niet meegedaan, omdat we erg benieuwd waren wat er van de startende elektromotor te vernemen was, want die gelegenheid kregen we tijdens eerdere proefritjes nooit. Dat schakelen van accu naar zelf opgewekte stroom per benzinemotor verloopt dus naadloos.

Geen bijtelling

Eigenlijk gaat alles moeite- en probleemloos in de Opel Ampera en dat kon wel eens een heel sterke troef zijn bij het binnenhalen van klanten voor deze auto. Hij is met een aanschafprijs van 42.900 euro wel een beetje aan de prijzige kant, maar daar staan lage gebruikskosten tegenover. Bovendien is het kostenplaatje juist heel erg interessant als je de Ampera zakelijk rijdt. Een leaseprijs van 729 euro per maand (Opel leasing) is in combinatie met lage gebruikskosten voor de baas interessant en de berijder heeft geen fiscale bijtelling omdat de Ampera zo weinig CO2 produceert. Bestellen kan nu al, maar rijden pas in december. Tekst: Mario Vos Fotografie: Jeffrey van der Vaart

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer