strictly cars with character

Donkervoort

3 november 2014
Joop Donkervoort is een groot liefhebber van de vroegere Lotus Super Seven. Vele jaren nadat de productie van die spectaculaire tweezitter was gestaakt, besloot de Nederlander zelf een op die wagen gebaseerde versie te bouwen. In samenwerking met de Technische Universiteit in Eindhoven ontwikkelde hij 'zijn' Super Seven. In 1978 waren de voorbereidingen klaar en begon de productie van de roadster, die sprekend op de Lotus Super Seven leek. Donkervoort had enkele componenten aangepast en leverde de auto met een 1,6 liter Ford-motor. Later volgden er meer aanpassingen aan het ontwerp, waarbij chassis en wielophanging ingrijpend werden verbeterd. Hoewel de prestaties van de Super Seven allesbehalve slecht waren, bestond er toch vraag naar meer vermogen. Daarom nam Donkervoort de Super Eight in productie, voorzien van een 2,0 liter Ford-motor. In 1985 volgde een ingrijpende wijziging van het ontwerp, waarbij ondermeer onafhankelijke achterwielophanging werd aangebracht. Vanaf dat moment heette de qua uiterlijk nog vrijwel ongewijzigde auto S8A. Hieruit ontstond later de S8AT, een versie met nog meer vermogen, door toepassing van een turbocompressor. Om zijn tienjarig jubileum te vieren presenteerde Donkervoort in 1988 een super-versie van de S8A Turbo: de D10, die in een oplage van slechts tien exemplaren gemaakt is. Eind 1992 kwam Donkervoort met nieuwe wijzigingen en doopte hij de auto om in D8. Momenteel worden de auto's voorzien van een motor van Audi en is ook een Coupe aan het gamma toegevoegd. www.donkervoort.nl

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer