strictly cars with character

Morgan

3 november 2014
Het automerk Morgan duikt voor het eerst op in 1908 in het Engelse plaatsje Malvern Link, waar H.F.S. Morgan na zijn motorongeluk een driewielige auto construeerde. Hij begon een bescheiden serieproduktie en hield dat vol tot in de jaren dertig. Pas toen besloot hij om auto's met vier wielen te gaan bouwen. De Morgans uit de beginperiode waren technisch zeer vooruitstrevend, want ze hadden bijvoorbeeld al onafhankelijk opgehangen wielen. De auto's waren ook nogal onconventioneel, want de motor (een pittige tweecilinder) stond niet ònder de motorkap, maar ervóór. De Morgans waren snel, licht èn succesvol in wedstrijden. Veel ontwikkeling vond er niet plaats, het ontwerp werd hooguit af en toe wat bijgeschaafd. In 1935 kwam Morgan voor het eerst met een vierwielige auto: de 4/4. Dit model is tot op de dag van vandaag in produktie. De enige belangrijke verandering die het model heeft ondergaan is de krachtbron: men moest af en toe wel overschakelen op een nieuwere motor, omdat de oude domweg niet meer werd gemaakt. Pas in 1968 introduceerde Morgan een 'nieuw' model: de Plus 8. De vormgeving stamde weliswaar nog van voor de oorlog, maar onder de motorkap was de 3,5 liter V8-motor van Rover te vinden. Dit model wordt nog steeds vrijwel ongewijzigd gemaakt. Zo gebeurt er bij Morgan niet veel en ook de jaarproduktie blijft met circa 500 exemplaren uiterst stabiel. De wachtlijst voor een auto is daardoor bijzonder lang, ondanks de vrij pittige prijzen. www.morgan-motor.co.uk

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer