strictly cars with character

Suzuki

3 november 2014
Net als Honda is Suzuki een belangrijke fabrikant van motorfietsen en daarmee begint de historie van het merk dan ook. De eerste auto bouwde men pas in 1955. Van export was in die periode nog geen sprake. Het zou nog bijna twintig jaar duren eer men een model had, dat daarvoor in aanmerking kwam. Suzuki's eerste vierwieler was een erg kleine en lichte auto, die daarom ook Suzulight werd genoemd. De wagen was voorzien van een slechts 360 cm3 metende tweetaktmotor. Vier jaar later verscheen op basis van die auto een klein bestelbusje en kort daarna ook een vrachtwagentje. De productie van motorfietsen bleef de voornaamste bezigheid van Suzuki, tot men aan het eind van de jaren zestig een nieuwe, iets minder kleine auto op de markt bracht: de Fronte. Ook kocht Suzuki in 1968 de rechten van de Hope Star, een kleine jeep, die geflopt was. Het terreinwagentje werd opnieuw door Suzuki uitgebracht en in 1970 verscheen de auto als Jimny LJ10. Ook verscheen er op basis van de Fronte een coupé. Pas in 1974 begon Suzuki met de export van auto's. Eén van de eerste Suzuki's waarmee wij in Nederland te maken kregen was de opmerkelijke SC100, een heel kleine sportcoupé met de motor achterin. Daarna volgden in 1979 de modellen met vierwielaandrijving, die inmiddels LJ80 waren gedoopt en snel populair werden in ons land. Het gamma werd in de jaren tachtig geleidelijk uitgebreid met iets grotere auto's en inmiddels is Suzuki ook in de middenklasse vertegenwoordigd. www.suzuki.nl

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer