strictly cars with character

Renault Fluence ZE: spannend

21 november 2014
Renault heeft een waar offensief in de planning op het gebied van elektrische auto’s. In korte tijd komen er vier op de markt, in oktober al de eerste twee. Het zijn de bestelauto Kangoo Express en de Fluence, een sedan uit de middenklasse. Met de laatste konden we nu al de eerste indrukken opdoen. Renault heeft – samen met zustermerk Nissan – de laatste jaren veel energie en geld gestoken in de ontwikkeling van elektrische auto’s. Met succes, want de Nissan Leaf werd auto van het jaar en de techniek van Renault is blijkbaar zo interessant dat het aanleiding was voor bedrijfsspionage. Vijf manieren om te laden Toch is er nog een lange weg te gaan, als we op recente ervaringen met elektrische auto’s mogen afgaan. Vooral het rijbereik beperkt de bruikbaarheid sterk en het laden van de accu kost nog veel tijd. Renault zoekt daarom vooral naar oplossingen voor dát probleem. Als de elektrische Fluence straks op de markt komt, zijn er liefst vijf manieren om hem op te laden. En voor de compactere Renault Zoe, die in 2012 verschijnt, is er een batterijwisselsysteem (quick drop). Dat werkt natuurlijk alleen als er voldoende wisselplekken zijn en die infrastructuur moet nog worden opgezet. Maar de laadsystemen bieden misschien voorlopig soelaas. Je kunt de Fluence ZE – de letters ZE staan voor Zero Emission – namelijk thuis laden aan een gewoon stopcontact, aan een speciaal aangelegde ‘wallbox’ (is een apart aangelegde groep met 16 ampère voor nodig), of aan krachtstroom aansluitingen van 11 of 22 kW. In het laatste geval wordt de laadtijd bekort tot een uur. En Renault belooft dat dat niet ten koste gaat van de levensduur van de accu. Accu leasen Nu hoef je je daar geen zorgen over te maken, want Renault heeft bedacht dat je de auto koopt en de accu least. In dat geval is het risico voor een defecte accu dus voor Renault. En het is gunstig voor de restwaarde van de auto, want een zeven jaar oude elektrische auto met een accu die slechts acht jaar mee gaat en waarvan de vervanging acht euromille kost, bent niet veel op. Dat leasen is relatief betaalbaar met een maandbedrag van 79 euro bij 15.000 km per jaar en een termijn van drie jaar. Daar komen nog wel de brandstofkosten bij van circa vijf euro voor het volledig laden van de 22 kWh sterke accu. En daar kun je dan volgens Renault 160 kilometer mee rijden. In de winter is het zeker minder. Elektriciteitskosten van circa vier euro voor honderd kilometer rijden, lijken ons een reëel uitgangspunt. Comfortabele vering Daarmee is de Renault Fluence ZE zeker betaalbaar, want de aanschafprijs (exclusief de accu) bedraagt 26.180 euro. Daar krijg je dan een 4,75 meter lange sedan voor, op het verlengde platform van de Mégane. De auto is 13 centimeter langer dan een gewone Fluence, die bij ons niet leverbaar is. Die ruimte is benut om het accupakket achter de stoelen kwijt te kunnen zonder de bagageruimte al te veel aan tasten. Er is nog 300 liter laadvolume over. Het accupakket is ook behoorlijk zwaar – meer dan 250 kg – maar het rijklare gewicht van de Fluence ZE is met 1.543 kg toch nog acceptabel. In elk geval hebben de Franse ingenieurs het keurig weten te maskeren in de testauto’s die we konden rijden. De vrij korte rit die we konden maken, hebben we mede benut om het weggedrag eens op de proef te stellen, maar de Fluence ZE geeft geen krimp. Hij veert zelfs erg comfortabel, maar is niet te betrappen op overmatig onder- of overstuur, ook niet als je dat poogt te forceren. Afremmen op de motor Over het vermogen van 95 pk kun je als gebruiker nauwelijks klagen. Het is niet voldoende om hoge topsnelheden te halen, maar aangezien je de Duitse grens – waar hardrijden nog mag – met een actieradius van 150 meestal niet haalt, is een tot 135 km/h beperkte top geen hinderpaal. De acceleratie is daarentegen prima. Een elektromotor levert zijn koppel vanaf de eerste omwenteling, dus als je gas geeft – eigenlijk geen juiste term – gaat de Fluence ZE er als door een horzel gestoken vandoor. Het is wel een beetje wennen aan het afremmen op de elektromotor. Met opzet remt de auto sterk op de motor af om energie terug te winnen, maar meestal rem je dan meer af dan je wilt als je gewend bent aan het remmend effect van een benzinemotor. Actieradius Maar dat zijn allemaal maar kleinigheidjes vergelijken bij de echte problemen die je als gebruiker zult tegenkomen. Het weggedrag is goed, op de prestaties is ook weinig aan te merken en het rijden verloopt in absolute rust en kalmte omdat de elektromotor geen lawaai maakt. Het probleem is alleen hoe lang? Pas wanneer de actieradius acceptabel is, zal elektrisch rijden echt een kans maken. Tekst: Mario Vos Fotografie: Jeffrey van der Vaart

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer