strictly cars with character

Mercedes-Benz CLS Shooting Brake: Leven in schoonheid

21 november 2014
Terug van weggeweest: de Shooting Brake. Nu by Mercedes-Benz. Wat een auto! Pure levenslust. Rijlust. Bezitsdrang zelfs. Voor de introductie van de CLS Shooting Brake koos Daimler natuurlijk voor het Italiaanse Florence, omdat het juist daar is waar renaissance en barok samenvloeiden in ’s werelds meest indrukwekkende kunststijlen. En het moet ogenblikkelijk gezegd worden: oog in oog met de CLS Shooting Brake sta je werkelijk als aan de grond genageld. Zo mooi is de auto, met die helemaal naar achteren en onderen vloeiende daklijn, en dermate joyeus is alles wat hij daarmee tegelijk uitstraalt. Realiseer je bovendien, dat er geen auto op de markt is zoals deze. Amerikaans kersenhout De Shooting Brake: een paardgetrokken ‘platte’ houten wagen die tijdens jachtpartijen dienst deed om jachtgezelschappen van drift naar drift te vervoeren. Het rijke en vrije (buiten-)leven. In later tijden door overeenkomstige automobielen vervangen, steeds met houten schuifvloer en alle mogelijke, op dat buitenleven ingerichte stouwmogelijkheden. Eigenschappen die deze machtige Merc evengoed volop biedt, met zijn al of niet geheel neerklapbare achterzetels, inclusief de kenmerkende houten laadvloer met schuifrails, nu van Amerikaans kersenhout, tot in den eeuwigheid kras- en vochtbestendig, prachtig gekleurd en tot zijdeglans gepolijst. Maar wel ruim vijf mille duur. Over buitenleven gesproken: de CLS Shooting Brake kan in geval van de 350 CDi dieselmotorversie of CLS 500 benzine-V8 worden besteld met 4Matic vierwielaandrijving. Druiplijnen De Mercedes-Benz CLS is altijd een limousine geweest die voor een leven in schoonheid was bedoeld. Je kunt van smaak verschillen, en die lange, lage en bijna druipende booglijnen juist stuitend ‘ordi’ vinden of anders beeldschoon, maar feit is dat hij ten tijde van zijn debuut in 2004 de voorloper van de vierpersoons coupés was, die pas recent verschenen. Hij was aldus direct goed voor hoge verkoopcijfers. Dat zal met deze CLS Shooting Brake eens temeer het geval zijn, zo voorspellen we u. Niet alleen vanwege diezelfde lange druiplijnen die hier tot een uniek summum zijn opgevoerd, maar ook vanwege de nu werkelijke multifunctionele inzetbaarheid die de auto met zijn vijf deuren en variabele bagageruimte biedt. Daar in en rond Florence bereden wij allereerst de 408 pk sterke 500 BlueEFFICIENCY-versie. Een matwitte met wit lederen interieur, voorzien van de wat meer kinky vijfpuntige sterwielen. Een op-en-top mediterrane verschijning, vanaf moment-één de volstrekte feestauto, met een sensationele manier van voortgaan. De 4,7 liter biturbo-V8 zacht en donker bassend, maar aldoor oppermachtig versnellend, en zo nodig vermorzelend accelererend naar de allerhoogste snelheden. En aldoor die onverstoorbare rust in het onderstel; het besef dat je het web van samenwerkende motor-, transmissie- en ondersteltechniek binnen bent gereden. Hoe lekker dat voelt, en waaraan je je ditmaal dan ook maar met zalige graagte overgeeft. Bravoure Tijdens de koffiestop kregen we ook kans om een short loop met de 63 AMG-uitvoering te rijden. De opgelegde – maar tevens hevig geketende – sportiviteit van het AMG-logo, nog veel kinkier wielen, carbon en aluminium in de cockpit, AMG-knopjes op de console voor de ontketening van de ‘gevreesde’ 557 paarden van de 5,5 liter biturbo-V8. Hard blaffend uit vier eindpijpen kokhalst hij er versnelling na versnelling 800 Newtonmeters uit, en daarmee uitzonderlijk snel veel kilometers per uur. Maar toch: nodig heb je die extra paarden niet voor een echt anders-aanvoelende snelheidssensatie. En het is gek – wellicht dat u dat meevoelt – maar ook gaat dat nobele ‘Shooting Brake’ dan weer een beetje van de propositie af. Het derde en laatste stuk van het testtraject leggen we plichtbewust af in de 350 CDi-versie. Nu juist reuze-Shooting Brake, zo’n werkmotor, een dergelijk alleskunnende langloper! Met zijn 265 pk en 620 Newtonmeters zeer zeker geschikt voor een al even machtig en soeverein optreden. Waarmee à propos zo’n AMG-versie CLS op een bochtig traject zondermeer kan worden bijgebeend, zo melden wij u met verholen bravoure. En naar verluidt kan dat sowieso met minder uitstoot. De Mercedes-Benz CLS Shooting Brake is in Nederland leverbaar met twee dieselmotoren (250 CDi, 350 CDi) en drie benzinemotoren (CLS 350, CLS 500 en CLS 63 AMG). Ingeval van de 350 CDi en CLS 500 eventueel met 4Matic-vierwielaandrijving.
Mercedes-Benz CLS 500 BlueEFFICIENCY Shooting Brake (350 CDi)
Motor 4,6 liter 32-kleps V8 (3,0 liter 24-kleps V6 diesel met turbo)
Vermogen 408 pk/300 kW bij 5.000-5.750 tpm (265pk/195 kW bij 3.800 tpm)
Koppel 600 Nm bij 1.600-4.750 tpm (620 Nm bij 1.600-2.400 tpm)
Transmissie Automatische zevenbak met stuurflippers, achterwielaandrijving
L x b x h in cm 496 x 188 x 142
Bagageruimte in liters 590-1.550
Gewicht in kg 1.955 (1.970)
0-100 in sec. 5,3 (6,7)
Top in km/h 250 (begrensd)
Verbruik in l/100 km 9,3 (6,6)
CO2-uitstoot in gr/km 216 (174)
Prijs in euro 104.140 (79.922)

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer