strictly cars with character

Jaguar XJ 2.0 i4 Ti: Grensverleggend

21 november 2014
Een viercilinder benzinemotortje in een limousine uit de topklasse. Kan dat? Het klinkt bijna als een vraag op het theorie-examen voor het roze papiertje, tegenwoordig trouwens een plastic kaartje. Het antwoord wordt gegeven door Jaguar en is positief! Decennialang was Jaguar een automerk dat toch vooral vasthield aan tradities. Bij het design werden kleine stapjes gezet, bij de techniek soms wel wat grotere, maar het Britse merk was altijd meer trendvolger dan trendsetter. Met de jongste XJ keerde het tij. Het design was grensverleggend en dat geldt nu dus ook voor de techniek! Want Jaguar presenteert twee nieuwe motoren voor de XJ en een daarvan is een tweeliter viercilinder turbomotor op benzine. Respectabel en acceptabel Dat klinkt klein en dat is ook zo. Voor een XJ dan. De machinerie is met een gewicht van 138 kilogram aanzienlijk lichter dan de andere XJ-motoren en uiteraard nemen vier cilinders ook minder ruimte in dan zes of acht. De hamvraag is natuurlijk wat zo weinig cilinders en zo weinig inhoud daadwerkelijk te bieden hebben. Het antwoord is 240 pk en 340 Nm. Dat is respectabel voor een tweeliter turbomotor en nog zeer acceptabel om een limousine van zo’n 1.650 kilogram – met dank aan de aluminium carrosserie – op gang te brengen en te houden. In 7,5 seconden sprint de XJ 2.0 i4 Ti, zoals hij inclusief alle ‘doopnamen’ heet, vanuit stilstand naar de 100 km/h, terwijl de topsnelheid op 240 km/h ligt. Tussensprintjes worden bovendien opvallend vlot afgehandeld. Het goede sprintvermogen dankt de vierpits XJ aan zijn hoge koppel en aan de zeer vaardige achttraps automaat die de motor steeds in het passende toerengebied houdt voor de gewenste voorstuwing. Dat merken we direct als we deze kleinst gemotoriseerde XJ van een parkeerplaats vlakbij het Britse Tewkesbury de weg op draaien. Als je rustig rijdt, geeft de toerenteller nooit meer dan 2.500 toeren aan en lijkt het alsof de vierpitter helemaal niet loopt, zo stil is hij. ‘Ruitenwissermotor’ We verhogen het tempo behoorlijk en de automaat schakelt fractioneel later op, maar meer dan 3.500 toeren wordt het nog altijd niet. De achttraps automaat laat de XJ mooi surfen op de koppelgolf die tussen 2.000 en 4.000 toeren op 340 Nm blijft en ook nu vernemen we nagenoeg niets van de viercilinder. Chapeau! Als je het niet zou weten zou je denken dat er een veel, echt veel grotere krachtbron aan het werk was. Toch maar eens proberen of we de turbo-tweeliter nog eens aan het werk kunnen horen, dus als een verkeerslicht in de A46 ons tot stilstand dwingt, maken we ons klaar voor een stoplichtsprint. Groen en we zijn plankgas weg. Aha, daar is motorgeruis te vernemen en de toerenteller nadert inmiddels de 5.000. Richting 6.000 is het zelfs hoorbaar een vierpitter geworden, maar nog altijd niet echt luid. Amerikanen zouden het wellicht een ‘ruitenwissermotor’ vinden, maar met deze tweeliter viercilinder is echt niets mis. De Nederlandse importeur is er zelfs erg blij met deze machine, die we volgens directeur Mark Bax te danken hebben aan de Chinezen. In die markt geeft de motorinhoud minder prestige dan het formaat van de auto. “In China geeft gereden worden status en dan moet je liefst zo ver mogelijk van de chauffeur vandaan zitten. Vandaar al die verlengde modellen. Maar de vraag naar deze motor is ontstaan in China en nu hebben wij hem ook gekregen.” Supercharged Blijkbaar is die beslissing in een laat stadium genomen, want als enige versie in het XJ-gamma heeft deze motor geen start/stopsysteem. Jaguar belooft het later wel te gaan leveren. Maar Bax is veel gelukkiger met de levering van start/stop op de XJ 5.0 V8 S/C. “Bij die auto scheelt het bijna 14 mille in aanschafprijs vanwege de lagere CO2-uitstoot. De tweeliter zou er niet zo veel goedkoper van zijn geworden.” Die XJ 5.0 V8 S/C ging overigens in verbruik omlaag van 12,1 liter per 100 kilometer (289 g/km CO2) naar 11,3 liter per 100 kilometer (268 g/km CO2). En de XJ 3.0D verbruikt voortaan een hele liter minder dan voorheen (6,0 liter per 100 kilometer, 159 g/km CO2). Grotendeels te danken aan dat start/stopsysteem en de nieuwe achttraps automaat die het toerental drukt. De Jaguar XJ is niet meer te krijgen met de vrij ademende variant van de vijfliter V8 met 385 pk, die we elders in dit blad een klein afscheidsfeestje geven. Deze krachtbron is vervangen door een nieuwe drieliter supercharged V6-motor, waardoor nu elke Jaguar-krachtbron wordt ‘aangeblazen’ door een turbo of een compressor. De nieuwe motoren komen heel binnenkort immers ook in de XF-reeks. 30 mille minder De nieuwe 3.0 V6 S/C is iets minder sterk dan de V8 die hij vervangt, namelijk 340 pk. Ook het koppel is iets lager (450 Nm), maar wel beschikbaar tussen 3.500 en 5.000 toeren. Binnen zes seconden sprint de XJ hiermee van stilstand naar de 100 km/h. Maar ook hier ligt dikke winst bij het verbruik dat – wederom dankzij de automaat met acht overbrengingen en een start/stopsysteem – gemiddeld 9,4 liter per 100 kilometer bedraagt (CO2-uitstoot 224 g/km). Dat knabbelt – of eerder hakt – 30 mille van de prijs af vergeleken met de V8. Het enige wat we missen bij de nieuwe drieliter compressormotor is die geweldige Jaguar V8-sound, die heel subtiel de acceleratie akoestisch begeleidde. De XJ 3.0 V6 S/C zet zich nagenoeg geluidloos in beweging en is nog stiller dan zijn viercilinder broertje. En de acceleratie verloopt nog wat moeitelozer. Vooral bij tussensprintjes, bijvoorbeeld om even snel in te halen, is de reserve voelbaar groter. Bij de vierpits Jag hadden we al niet het gevoel vermogen tekort te komen en bij de nieuwe V6 laat helemaal niets meer te wensen over, vooral omdat tegenover die 340 pk zo weinig gewicht staat. Al lijkt het modelnieuws voor Jaguar in ‘13MY’ (modeljaar 2013) voornamelijk over motoren te gaan, de XJ heeft ook een verbeterde wielophanging gekregen. Een andere afstemming van vering en demping – eerder dit jaar geïntroduceerd op topmodel XJ Ultimate – brengt nu iets meer comfort in de hele reeks. Tot slot heeft Jaguar afscheid genomen van Bowers & Wilkins als audiosysteem. Maar niet getreurd, de high-end audioliefhebbers zullen met het exclusieve Britse merk Meridian, dat nog veel met de hand maakt, zeker zo tevreden kunnen zijn. XJ-kopers kunnen de stilte aan boord van de nieuwe motoren dus effectief opvullen en er is zelfs keuze tussen een systeem met 380 Watt en 15 speakers of 825 Watt en 20 speakers. Bovendien is daar budget voor vrijgekomen, want de XJ is in alle uitvoeringen substantieel goedkoper dan zijn voorganger. Tekst: Mario Vos
JAGUAR XJ 2.0 I4 TI
Motor 2,0 liter viercilinder turbomotor
Vermogen 240 pk bij 5.500 tpm,
Koppel 340 Nm bij 2.000–4.000 tpm
Transmissie Achterwielaandrijving, achttraps automaat
Gewicht in kg Circa 1.650
0-100 in sec. 7,5
Top in km/h 240
Prijs in euro 89.990

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer