strictly cars with character

VW Golf Cabriolet: terug van weggeweest

21 november 2014
Na bijna tien jaar afwezigheid blaast Volkswagen de Golf Cabriolet nieuw leven in. De stoffen kap is gebleven, de kenmerkende rolbeugel is verdwenen. Nieuwe technieken, zoals razendsnel omhoog schietende ‘pilaren’, maken zo’n ouderwetse rolbeugel overbodig.  De Golf Cabriolet is gebaseerd op de dichte Golf, maar is vanaf de A-stijl eigenlijk opnieuw getekend. Grappig detail, de vooruit staat schuiner dan die van ieder ander model van de Volkswagen-groep. Dus ook schuiner dan de voorruit van bijvoorbeeld de Lamborghini Aventador. Dit om de sportieve inborst van de Golf Cabriolet te benadrukken. Kapmechanisme van Audi De achterlichten komen van de Golf GTI en het kapmechanisme is geleend van de Audi A3 Cabriolet. In slechts 9 seconden verandert de auto met een druk op de knop van gedaante. Dit kan rijdend tot een snelheid van 30 km/h. Wie erg gesteld is op zijn of haar kapsel zit dankzij de optionele windvanger boven de achterbank vrijwel volledig uit de wind én voor honderd procent met de snoet in de zon. Als er achterpassagiers meereizen, dient de windvanger opgeborgen te worden in de bagageruimte (250 liter) en heeft de rijwind vrij spel. Snelwegkilometers kunnen dan beter genomen worden met de kap dicht. De transformatie van open naar dicht duurt vreemd genoeg twee seconden langer. Wat dan direct opvalt, is de geluidsisolerende werking van de stoffen kap. Rijwind, motorgeluid en afrolgeluiden krijgen nauwelijks kans om tot het binnenste door te dringen. Ook met dieselmotor Vanaf 18 augustus staat de Golf Cabriolet als 1.2 TSI, 1.4 TSI en 1.6 TDI bij de dealer. Zelfs de instapper met 105 pk en 175 Nm koppel valt niet echt tegen. Nul tot honderd kan in 11,7 seconden en de 1.2 TSI helpt de zomerse Golf aan een topsnelheid van 188 km/h. De afstemming van vering en demping is ondanks zijn sportieve voorkomen toch vooral comfortabel van snit. De torsiestijfheid is trouwens ook dik in orde, de auto voelt zeer solide aan. Volkswagen denkt met de Golf Cabriolet ook zakelijk gezien wat potten te kunnen breken. De 1.2 TSI draagt een A-label en komt in aanmerking voor 20 procent bijtelling. Volkswagen was de eerste fabrikant die het ‘lef’ had een diesel in een cabrio te gaan leveren. Ook in de nieuwe Golf Cabriolet bewijst de Duitse fabrikant dat een dieselmotor en dakloos rijden prima samengaan. De 1.6 TDI is onderin lekker sterk, over de gehele linie mooi stil en met een door de fabriek opgegeven brandstofverbruik van gemiddeld 4,8 l/100 km ook nog eens erg zuinig. Maar met een CO2-uitstoot van 125 g/km is de 1.6 TDI helaas net niet schoon genoeg voor 20 procent bijtelling. Geduld voor de tweeliter Wie van een stevig potje sturen houdt, moet nog even zijn geduld bewaren tot december. Dan komen de tweeliter motoren het gamma versterken. De 2.0 liter TSI-turbomotor uit de Golf GTI weet wel raad met de topless Golf. Een andere onderstel-setup en het hoge vermogen van 210 pk zorgen voor aansprekende prestaties. Nul tot honderd kan bijvoorbeeld in 7,3 tellen en de topsnelheid ligt op 235 km/h. De prijslijst van de Golf Cabriolet start bij 27.290 euro voor de 1.2 TSI.

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer