De nieuwe Audi TT ziet eruit als snoepgoed: glad, rond, lekker en leverbaar in zoete kleuren. Maar is he" /> De nieuwe Audi TT ziet eruit als snoepgoed: glad, rond, lekker en leverbaar in zoete kleuren. Maar is he"> De nieuwe Audi TT ziet eruit als snoepgoed: glad, rond, lekker en leverbaar in zoete kleuren. Maar is he"> CARROS Magazine - Audi TT-S quattro: One-night stand
strictly cars with character

Audi TT-S quattro: One-night stand

22 februari 2015
De nieuwe Audi TT ziet eruit als snoepgoed: glad, rond, lekker en leverbaar in zoete kleuren. Maar is het ook een auto met een ‘bite’? We probeerden ‘m uit in het mondaine Marbella en reden de remmen roodgloeiend op Ascari. Tekst: Erik Kouwenhoven De baancommissaris vraagt of alles goed gaat, wanneer ik na een aantal snelle ronden op het circuit even binnenkom. “Ja hoor”, antwoord ik, “maar ik ben alleen bang dat de auto het niet zo leuk vindt.” Ik ruik een brandlucht en op alle vier de hoeken van de auto kringelen rookwolkjes omhoog, ten teken dat de remblokken op het punt staan om vlam te vatten. Ik ben enigszins bezorgd. Ooit dacht ik dat remmen onmogelijk in de fik konden vliegen, maar een Alfa Romeo 159 bewees jaren geleden het tegendeel op een traject van de Targa Florio. Toen we bovenop een berg even stopten om te genieten van het uitzicht, sloegen de vlammen uit de voorwielen. Door snel in te stappen en weg te rijden doofde het vuur, maar sindsdien ben ik altijd een beetje alert wanneer er ergens rook te zien is. De baancommissaris wuift me snel de baan weer op en ik geef gas. Op hoop van zegen.

Fashionista’s

De Audi TT is een van de succesnummers van Audi. Vooral het eerste model was een revelatie, ook al zagen velen hem destijds vooral als een dure Golf met een mooi huidje. Onterecht, want het onderstel was wel degelijk compleet nieuw. Maar een echte sportwagen is het nooit geweest. Snel? Ja, best wel. Een revolutionair interieur? Zeker. Zuinig? Ook. En een lekkere allrounder, want uitermate geschikt voor dagelijks gebruik. Architecten, fashionista’s, kunstliefhebbers en verder zo’n beetje iedereen die hip en happening was, had ooit een TT voor de deur. Maar sportwagen-genen had de TT niet. Toen de Audi TT-RS met zijn vijfcilinder turbomotor enkele jaren geleden de fabriek verliet, veranderde dat beeld. Met zijn goede onderstel, sterke motor en prima besturing wist dit model wel onze sportiviteits-receptoren te prikkelen, maar toen was het al te laat.

Bestudeerd tijdloos

Autoliefhebbers spreken smalend over de TT. Te soft, te lief en te gepolijst. Maar een verkooptopper is het nog altijd. En terecht, want de auto heeft zijn eigen niche gecreëerd in een universum dat heus niet alleen wordt bewoond door 911-liefhebbers. Sterker nog: hele volksstammen lopen nog altijd weg met het design, het comfort en het relatief lage verbruik van de TT. Voor de ontwerpers van de derde generatie viel er daardoor weinig eer te behalen aan deze derde generatie. ‘Never change a winning team’, vinden ze bij Audi kennelijk al sinds 1999 en dus is de nieuwe TT vooral veel van hetzelfde. Iets meer concave vlakken, iets minder lijnen, een iets cleaner ontwerp. Vooral de achterzijde blinkt uit in minimalisme. Bestudeerd tijdloos, maar toch mooi.

Driver-focused

Om desondanks vooruitstrevend te blijven werd in deze nieuwe, derde generatie TT de aandacht vooral gericht op het interieur. Zo is de auto niet voorzien van een centraal navigatiescherm. Want dat bevindt zich recht voor je neus. En waar zitten dan je tellers? Ook voor je neus, want het gehele instrumentarium is digitaal en kan dus naar wens meters, navigatie of een veelheid aan andere data presenteren. Het is even wennen, maar door de snelheid van het systeem werkt het prettig. Nog een leuke gadget: de aircobediening zit weggewerkt in de roostertjes van de uitstroomopeningen. Het geheel oogt minimalistisch, maar is toch ook weer erg driver-focused en sportief. Dankzij het nieuwe platform en onderstel is de auto ook qua rijden er weer op vooruitgegaan. De stijve carrosserie is lichter en de TT voelt snel en beweeglijk. Hard rijden gaat gemakkelijk in deze auto. Wel is de besturing wat licht, grijpt het ESP-systeem snel in – met rokende remmerij als gevolg – en missen we een beetje motorgeluid in onze 310 pk snelle TT-S. Dat wordt ongetwijfeld goedgemaakt met de komst van de ultrasnelle TR-RS en anders wacht je gewoon op de Roadster met zijn open dak. We hebben genoten, maar na een dag sturen overheerst toch het gevoel van cleane schoonheid, van synthetische en ietwat steriele zintuiglijke ervaringen. De Audi TT is wat je ziet: een sensuele schat, een heerlijke one-night stand – sexy en sensationeel, maar wel een tikje oppervlakkig. [gallery ids="12609,12605,12604"]

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer