De organisatie omschrijft de stap in een persbericht als volgt: "RAI Amsterdam B.V. heeft zich, samen met RAI Vereniging, in de afgelopen jaren tot het uiterste ingespannen om AutoRAI doorgang te laten vinden. Samen met de branche is sinds 2009 intensief gezocht naar kostenefficiënte en vernieuwende oplossingen om tot een passend concept voor exposant en bezoeker te komen. De succesvolle editie in april 2015, waarbij het innovatieve concept internationaal waardering opriep, heeft helaas onvoldoende basis gegeven voor continuïteit naar de toekomst toe. Naar nu blijkt zijn er te weinig merken bereid om zich in te schrijven om een volgende editie van AutoRAI, in 2017, te organiseren. Wij vinden het uitermate vervelend voor al die autoliefhebbers die wij tweejaarlijks een mooie dag konden bezorgen. Daarnaast is het een domper voor onze eigen collega’s en zakelijke partners die met hart en ziel aan AutoRAI hebben gewerkt."
De organisatie vindt het zeer spijtig dat de AutoRAI van de tentoonstellingskalender verdwijnt. "De AutoRAI staat aan de basis van onze geschiedenis en is zeker voor het Nederlands publiek een icoon van de RAI."