Sinds bekend is geworden dat Volkswagen heeft ges" /> Sinds bekend is geworden dat Volkswagen heeft ges"> Sinds bekend is geworden dat Volkswagen heeft ges"> CARROS Magazine - Problemen stapelen zich op voor VW (update
strictly cars with character

Problemen stapelen zich op voor VW (update)

22 september 2015

Sinds bekend is geworden dat Volkswagen heeft gesjoemeld met de emissietest met dieselmotoren in de Verenigde Staten, stapelen de problemen zich in hoog tempo op voor de Duitse fabrikant, die vanmorgen op de beurs in Frankfurt weer 6% aan beurswaarde verloor na gisteren al ruim 18% te hebben verloren. 

Om te beginnen moet VW 482.000 auto’s terugroepen en het motormanagement zodanig aanpassen dat de uitlaatgassen onder alle omstandigheden voldoen aan de emissie-eisen in de Verenigde Staten. Dat zal geen eenvoudige of goedkope modificatie zijn, maar het is vermoedelijk nog het minste kostbare van de hele affaire. Het VW-concern - dat hard op weg was om de grootste autobouwer ter wereld te worden - kan enorme boetes tegemoet zien van de Amerikaanse autoriteiten, omdat het bewust sjoemelen met een emissietest wordt gezien als zware overtreding, die forse juridische consequenties kan hebben. De maximale boete bedraagt zo’n 33.000 euro, per auto wel te verstaan. En dat kan dus oplopen tot 16 miljard euro.

Dat zijn dan de boetes van de federale overheid, want Californië houdt er nog strengere emissie-eisen op na en kan onafhankelijke van de federale overheid nog eigen straffen opleggen. Daarbij komt dat zich binnen enkele uren al advocatenkantoren hebben gemeld die juridische procedures willen aanspannen names gedupeerden tegen het VW-concern. Dat kan zoals algemeen bekend ook in de papieren gaan lopen.

Imagoschade voor VW en dieselmotor

Mogelijk nog veel groter is de imagoschade voor VW en voor de dieselmotor. Volkswagen voerde de afgelopen jaren het offensief aan om de dieselmotor populair te maken bij de Amerikaanse autokoper. Inmiddels was bijna een kwart van de in Amerika verkochte Volkswagens uitgerust met een dieselmotor, maar de kans is groot dat het imago van de dieselmotor een deuk krijgt die er nooit meer uit gaat. Het imago van het Volkswagen-concern is inmiddels al zwaar beschadigd. Een terugroepactie werkt meestal niet in het nadeel van een automerk, maar het bewust sjoemelen met een emissietest wordt gezien als een zwaar vergrijp.

Inmiddels worden ook de autoriteiten in Europa wakker en wil men gaan onderzoeken of ook op ons continent met emissietests wordt gesjoemeld. Zonder op de uitkomsten vooruit te willen lopen, zou de conclusie wel eens kunnen zijn, dat er nog meer automerken zijn die de emissietest ‘foppen’. Het vermoeden bestaat bij de verbruiks- en CO2-uitstoot-metingen al langer, omdat de als extreem zuinig te boek staande auto’s in de praktijk soms wel 40 tot 50 procent meer verbruiken. En het is zeer denkbaar dat iets soortgelijks ook met de uitlaatgasemissies aan de hand is.

De volgende vraag die gesteld kan worden in de ‘dieselgate’ affaire is wie er de verantwoordelijkheid voor zal nemen. De positie van de recent voor drie weer benoemde VW-topman Martin Winterkorn, wordt al openlijk ter discussie gesteld. De Duitse branchekenner Ferdinand Dudenhöffer, verbonden aan de Universiteit van Duisburg-Essen, vindt dat Winterkorn moet opstappen. Volgens Dudenhöffer is de topman verantwoordelijk voor de wereldwijde research bij het concern en wist hij of hoorde hij te weten van de software die de emissietest ‘herkent’ en alleen dan de uitlaatgasnabehandeling optimaal laat werken. “Als hij er niet van wist, heeft Winterkorn geen controle over zijn ontwikkelingsafdeling en dat is minstens zo erg”, aldus Dudenhöffer.

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer