Met moderne elektronica kan veel, heel veel. En blijkbaar ook ‘sjoemelen’ tijdens een emissietest van" /> Met moderne elektronica kan veel, heel veel. En blijkbaar ook ‘sjoemelen’ tijdens een emissietest van"> Met moderne elektronica kan veel, heel veel. En blijkbaar ook ‘sjoemelen’ tijdens een emissietest van"> CARROS Magazine - Hoe werkt ‘sjoemelen’ met een emissiet
strictly cars with character

Hoe werkt ‘sjoemelen’ met een emissietest?

22 september 2015

Met moderne elektronica kan veel, heel veel. En blijkbaar ook ‘sjoemelen’ tijdens een emissietest van de uitlaatgassen van een auto.

Volgens de Environmental Protection Agency (EPA) in de Verenigde Staten heeft Volkswagen de Amerikaanse emissietest ‘gefopt’ door alleen tijdens de test de nabehandeling van de uitlaatgassen om deze te reinigen volledig in te schakelen. Dat zou als volgt moeten werken. De emissietest wordt afgenomen op een speciale testbank, waarbij in een vaste volgorde een rit door de stad, over buitenwegen en en stukje snelle weg wordt gesimuleerd. Dat gebeurt altijd met exact voorgeschreven snelheden en apexact dezelfde manier en dat maak het mogelijk voor de software in de motorsturing om zo’n cyclus snel te ’herkennen’. Dat stelt de software in staat om tijdens die omstandigheden de uitlaatgassen optimaal te reinigen met de beschikbare nabehandelingsapparatuur, zodat er weinig NOx wordt geproduceerd. Volgens de EPA werkt die nabehandelingapparatuur echter niet afdoende tijdens een gewone rit met dezelfde auto en gebeurt dat opzettelijk. Er zou sprake zijn van een tot 40 keer hogere uitstoot van NOx tijdens ee gewone rit. 

Het vermoeden bestaat dat in Europa tijdens de NEDC-verbruiksmeting soortgelijke praktijken worden toegepast door meerdere automerken. Dat hoeft dan niet per se te betekenen dat de schadelijke uitlaatgasemissies hoger zijn, maar dat geldt wel voor het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot. Vooral auto’s die een zeer laag verbruik behalen in de NEDC-verbruiksmeting - en die daardoor fiscaal worden bevoordeeld - blijken in de praktijk vaak aanzienlijk (tot wel 50 procent) onzuiniger te zijn. Daarom wordt er gewerkt aan de invoering van nieuwe normen die dichter bij het gebruik in de dagelijkse praktijk staan. Zulke normen zouden het veel moeilijker maken om te sjoemelen met een verbruikstest.

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer