Mercedes heeft geen software in dieselmodellen die het sjoemelen met de emissietest mogelijk maken. Dat h" /> Mercedes heeft geen software in dieselmodellen die het sjoemelen met de emissietest mogelijk maken. Dat h"> Mercedes heeft geen software in dieselmodellen die het sjoemelen met de emissietest mogelijk maken. Dat h"> CARROS Magazine - Mercedes sjoemelt niet met emissietest
strictly cars with character

Mercedes sjoemelt niet met emissietest

23 september 2015

Mercedes heeft geen software in dieselmodellen die het sjoemelen met de emissietest mogelijk maken. Dat heeft een woordvoerder van Daimler AG, de moedermaatschappij van Mercedes en Smart verklaard.

Het is voor het eerst dat een ander Duits automerk officieel ontkent dat er op een vergelijkbare manier een emissietest wordt ‘gefopt’ zoals dat bij de Volkswagen dieselmodellen met de 2.0 TDI dieselmotor gebeurt.“We hebben al vele jaren een voortdurende dialoog met de Amerikaanse EPA (Environmental Protection Agency) en de CARB (California Air Resources Board) over de wijze waarop de emissies worden gemeten met bij onze personenauto’s”, liet de woordvoerder weten.

Intussen wordt er op het hoogste niveau binnen de Volkswagen Group gesproken over hoe het nu verder moet. Gisteravond was er al een voorbespreking van de Raad van Commissarissen, vandaag is het vervolg. Eén van de belangrijke vragen die iedereen zich op dit moment stelt, is of Martin Winterkorn deze ernstige crisis binnen het concern overleeft als topman. Gisteren verklaarde de Duitse krant Tagesspiegel op de website dat het van insiders had vernomen dat Winterkorn vrijdag zou worden vervangen door Matthias Müller van Porsche. Maar in een videoboodschap later die dag vroeg Winterkorn om vertrouwen en leek van opstappen geen sprake.

Het is echter onwaarschijnlijk dat iedereen zijn positie kan behouden na zo’n enorm schandaal. Bovendien hebben nog maar weinig CEO’s na het verlies van ruim eenderde aan beurswaarde (circa 30 miljard euro) in twee dagen hun job kunnen behouden. Het Nederlandse gebruik om meerdere schuldigen aan te wijzen zodat iedereen kan blijven zitten, werkt in Duitsland niet.

Op de beurs in Frankfurt begon Volkswagen AG vandaag wederom met een verlies van enkele procenten, na twee bloedrode dagen.Later in de ochtend won het aandeel weer wat. De afgelopen drie maanden verloor het aandeel alles bij elkaar nu al meer dan 52 procent van zijn waarde.  

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer