strictly cars with character

Verrijking: Mercedes-Benz C-Class Coupé en Mercedes-AMG C63 S Coupé

14 december 2015
Ontwaken in de hotelkamer door het met – welzeker opzettelijk-exacte – tussenpozen aanzwellende en ook weer wegstervende geluid van apocalyptisch blubberende monster-V8’en. Het zijn de Mercedes-AMG C 63 S Coupé testauto’s die bij het ochtendkrieken voor ons worden klaargezet. Een mooiere start van de dag, de kennismaking met een nieuw model, is er bijna niet. De nieuwe Mercedes-Benz C-Klasse Coupé, waarvan de AMG-versies natuurlijk het summum zijn. Welke uitvoering ook: zonder reserves voluit harmonisch ‘stroomlijnende’ en dus ook prachtige auto’s. En dat is bijzonder, want maar al te vaak zie je teleurstellende verschillen tussen de duurdere en goedkopere varianten. Mercedes-Benz zelf heeft het over ‘the next model in the growing selection of Mercedes dreamcars’. Het is een echt Monte Carlo-ding, al zijn we overigens in Malaga in Zuid-Spanje, waar wij de verschillende C-Klasses volledig en voluit zullen kunnen beproeven op de prachtigste bergroutes en later zullen aanleggen bij de vermaarde Ascari-racebaan nabij Ronda. Absurdistische kalmte De C-Klasse is het letterlijke middelpunt van het Mercedes-gamma en daardoor van het grootste belang. Met ingang van dit jaar onderging het model een belangrijke gedaanteverwisseling. Niet alleen 9,5 centimeter langer werd hij, maar ook 4 centimeter breder. Zijn carrosserieontwerp sterk op het topmodel geïnspireerd, de S-Klasse, ook qua het mooiere en duurder afgewerkte interieur. En nu dus deze tweedeurs coupéversie, die overigens een 1,5 centimeter lagere wagenhoogte heeft dan de sedan- en stationcarmodellen. Hij valt op door zijn middenstijlloze flank en juist brede naar achteren wegvloeiende C-stijl. Die op zijn beurt via de massieve heupen uitloopt in de staartpartij, waarin de brede en dubbellaags uitgevoerde achterlichtunits zijn potentie benadrukken. We beginnen de testritten met de C-Klasse Coupé 400 4Matic, de enige zescilinder benzineversie, hier met vierwielaandrijving. Op absurdistisch kalme wijze met snelheden tussen ‘180’ à ‘200’ over de mooiste autosnelwegen van Europa. Zijn hoogfrequente V6-geloei een traktatie voor oor en gemoed. Eenmaal op de moordende serpentinebergwegen naar Ronda snoeihard de scherpste bochten nemend, bieden de eens temeer op echte wegligging geprogrammeerde assistentiesystemen een deftige coupé als deze een WRC-achtig potentieel. Waardoor wij al met al in de helft van de in het roadbook aangegeven rijtijd op Ascari arriveren. Grote verschillen Daar staat hij voor ons gereed: der Hammer. Oftewel de Mercedes-AMG C 63 S Coupé. Ook gereed staat een oude bekende: F3-, FIA-GT- en DTM-kampioen Bernd Schneider (‘Mister DTM’, zie ook CARROS 1/2015, AMG-GT op Laguna Seca). Hij zal ook hier onze voorrijder zijn. Wij zijn te vroeg voor onze stint, dus is er tijd om in de verschillende, als tentoonstellingslokalen ingerichte pitboxen de diverse elementen van de C-Klasse te bestuderen. In de Mercedes-Benz-box waar motoren en versnellingsbakken staan opgesteld word je met vragen over het blok van de C 63 S Coupé vriendelijk doorverwezen naar de AMG-box. Daar vertelt Janko Wicke, chef motorenontwikkeling bij Mercedes-AMG dan ook dat de C 63 S Coupé sterk verschilt van de Mercedes-Benz-versie. Dat eigenlijk alleen dak, portieren en kofferklep overeenkomen. Dat alles is doorgelast, versterkt, dat er een heel andere Multilink-voortrein en een extra stijve achteras met grotere breedten is toegepast. Dat de auto grotere spoorbreedten heeft (voor +64 mm, achter +66 mm) met dus bredere wielkasten. Dat de wagenneus een splitter heeft, de flanken spoiler-sills, terwijl aan de achterzijde van de wielkasten fikse verticale ontluchtingssleuven zijn uitgesneden. De 4,0 liter V8 is natuurlijk afkomstig van de AMG-GT, met dit verschil dat het blok in deze ‘C’ geen dry sump heeft. Ook zijn beide tussenkoelers nu tegen de voorzijde van het blok gemonteerd; alles om het blok in de compactere neus te krijgen. Ook de bak is een andere. Versterkt, met meer koppelingsplaten voor het veel hogere vermogen. Twee versies zijn er: de C63 Coupé met 476 pk en 650 Newtonmeter en de C 63 S Coupé met 510 pk en 700 Newtonmeter. Luchtkussen Het is onze beurt om de baan op te gaan. Een door AMG verstrekte helm en balaclava en instappen. In de S-versie. Het interieur is van sportieve kostbaarheid: serieuze kuipstoelen met hoog doorlopende bovenzijde en ruitvormig doorstikt rug- en zitvlak, overal carbonfiber, glanzend gepolijst aluminium, sport-suède en een enorme instrumentatie. Het grote centrale display lijkt een ‘profi’ los opgeschroefd soort iPad bovenop het dashboard, maar is standaard. Hier op de baan kan het worden geswitcht naar een racemonitor: water- en olietemperatuur, oliedrukken, G-krachten en dergelijke. We sluiten (naar oude gewoonte) direct achter Schneider in zijn AMG-GT aan. Dus geen vertragende voorliggers en lekker goed afkijken en proberen ‘Mister DTM’ te evenaren. Loom donderend de pitstraat uit, de baan op. Schneider zet er meteen de sokken in. Ongelooflijk, zelfs na de toch magistraal presterende C 400, hoe verschrikkelijk veel sterker en hongeriger als de AMG aanvoelt. En hoe snel de motor in toeren klimt en hoe ver hij kan worden doorgehaald. Tot de begrenzer bij ongeveer 7.200 tpm ingrijpt. We rijden overigens in Sport+ en qua versnellingsbak in Manual. De C63 S Coupé voelt op de enorme snelheden oppermachtig en vertrouwd aan. Snaarstrak insturend en overeenkomstig stabiliserend, met veel terugkoppeling qua grip. Maar bij hard uitaccelereren – om Schneider bij te willen benen – grijpt de elektronica in met een knipperend ESP-symbooltje en zit je opeens secondenlang met een luchtkussen onder je gasvoet voordat het vermogen weer wordt ‘vrijgegeven’. Hoogste tijd voor ‘Track’, dat volgens de geleerden voor ambitious laps on racetracks bedoeld is. Ontketend Qua gasreactie en suspensie nu meer scherpte, stijfheid en dwarsdynamiek, waarmee je ook echt vol ‘in’ die systemen kunt rijden. Toch maakt het niet veel verschil, omdat je eens temeer voelt dat de AMG nóg veel meer kan. Bij de eerste pitstop beaamt Schneider dat wel zo’n beetje, wegkijkend om niet in de ogen gezien te worden – wat moet zo’n man ook anders? Zo gaan we onze laatste stint in met Track, de bak in Manual en het ESP off. Eindelijk de ganse auto ontketend. Vrij. Los. Ongelooflijk, zo veel meer als er mogelijk blijkt. Voorbij de voorheen door begrenzingen gelimiteerde snelheden blijft de C63 S Coupé grip behouden, al is met zo veel vermogen en koppel een nauwkeurige gasvoet gewenst, en kom je met meer snelheid vanzelf in de excessen terecht, die je dan overigens wel moet kunnen handlen. Vooral qua het voor velen goddelijke overstuur, waarmee je de AMG met zijn sperdifferentieel desgewenst de hele baan in dwarsstand kunt laten rondroken, iets wat overigens nooit zal leiden tot de beste rondetijd. Het hierboven als ‘apocalyptisch blubberen’ omschreven AMG-geluid is hier op de baan trouwens veranderd in een donderend hard bulderen. Met bij elke schakelactie of wisseling van gasstanden harde spatknallen, zelfs hele regens daarvan. We rijden de Mercedes-AMG C63 S Coupé verder op de openbare weg. Heel wat anders, met een half duizend paarden en 700 Newtonmeters op de achterwielen een zwaar bergtraject van 140 kilometers afleggen. Vandaar de aanzienlijke rijtijdinschatting die werd aangegeven: ‘2 h 30 min’. Vanaf de eerste kilometers een aaneenschakeling van acceleratie- en remorgieën, de snelle opeenvolging van bochten met steeds weer verschillende radiussen en wegdekken, de krankzinnige belastingen. We nemen de bochten nu dankzij de onderstel- en wegliggingsystemen dermate snel dat wij andermaal in de helft van de tijd ‘binnen’ zijn. Met een overigens bijna lege tank (66 liter). Wat een ongelooflijk hoogwaardige auto. De C-Klasse modelreeks is een verrijking van de coupéwereld. Qua motoren is er keuze tussen twee viercilinder diesels en drie viercilinder benzineversies. Beide AMG-versies hebben uiteraard een V8. De eveneens gereden C 400 Coupé 4MATIC met 331 pk sterke benzine-V6 wordt medio 2016 in ons land leverbaar. De prijzen van de C-Klasse Coupé beginnen bij 39.942 euro. Door: David Bakels
MERCEDES-AMG C 63 S Coupé
Motor 4,0 liter V8
Vermogen 510 pk/375 kW bij 5.500-6.250 tpm
Koppel 700 Nm bij 1.750-4.500 tpm
Gewicht in kg Geen opgave
0-100 in sec. 3,9
Top in km/h 250 (begrensd, doch te ontketenen)
Prijs in euro 115.157
Vanaf-prijs C-Klasse Coupé in euro 39.942
 

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer