strictly cars with character

BMW 225xe Active Tourer en BMW 330e: Feelgoodfactor 10

6 april 2016
Ambivalente gevoelens rond het fenomeen automobiel, hier, tijdens de persconferentie in BMW’s ontwikkelingscentrum te München. Omdat de nieuwe hybride 225xe en 330e plots een aannemelijk en zelfs begeerlijk alternatief lijken. Nog gekker: na de persconferentie door verschillende garagehallen toelopend op de vloot testauto’s hebben we zelfs even geen oog voor de tientallen zeer fraaie, zeer snelle, doch conventioneel gemotoriseerde BMW’s. Gedoemde dingen. Fossielen. Misschien, want er is aan de andere kant wel degelijk het besef dat plug-in hybrides een tussenoplossing zijn. Veel overbodige techniek voor een gemankeerd gebruik. De juist grotere vuiligheid ervan. En dan toch al dat zalvende gezwam. Politiek. Niets anders dan de aanloop naar vol-elektrische mobiliteit. Of wat ook.

Emissievrije werkweken

En toch, inmiddels rijdend in de BMW 225xe Active Tourer vangen je antennes veel moois op. Bijvoorbeeld het besef dat de techniek waarmee je onderweg bent in feite de eerste echt grote verandering in ruim een eeuw automobiliteit is. Ga maar na: een de voorwielen aandrijvende 1,5 liter driecilinder TwinTurbo-benzinemotor plus een de achterwielen – variabel – aandrijvende elektromotor; alles elkaar voortdurend assisterend en/of compenserend. Uitgebreide dashboardinstrumentatie toont op afroep de verschillende krachtstromen en –richtingen; ontlaad- of juist laadfases, amperages en voltages. En dus wisselende actieradiussen. Het is een sport om die met je rechtervoet gunstig te beïnvloeden. Al of niet voor een betere, schonere wereld. Intussen voelt de midi-MPV die de 2-Serie Active Tourer nu eenmaal is dankzij een systeemvermogen van 224 pk en 385 Newtonmeters serieus sterk en snel. Is dat dus ook. En ligt dankzij de onmerkbaar bijspringende achterwielaandrijving als een huis. Steengoed. Natuurlijk: het is geconditioneerd. De autonome elektrische actieradius bedraagt (theoretisch) 41 kilometers, met een dan begrensde top van 125 km/h, terwijl het drie uren en een kwartier kost om de onder de achterbank ingebouwde batterij weer vol te krijgen. Met de als optie verkrijgbare iWallBox weliswaar een uur minder, maar zelfladen doet de auto slechts mondjesmaat. BMW stelt echter dat het gros der (werkende) mensen dagelijks zelden meer kilometers dan die 41 rijdt. Dat het dus theoretisch mogelijk is om een werkweek achtereen emissievrij te rijden. Lokaal, denken wijzelf er meteen achteraan. En dat je anders sowieso op z’n schoonst rijdt vanwege overall gemiddelden van – ook weer theoretisch – 2,0 lit/100 km en 46 gr/km. Hoe dan ook: feelgoodfactor 10.

‘Dynamisch-sportief’

De 3-Serie is BMW’s belangrijkste model; de belichaming van BMW’s identiteit als bouwer van De Sportieve Auto. Vandaar dat de 330e Plug-In Hybrid uitdrukkelijk achterwielaandrijving heeft. En ook als ‘dynamisch-sportieve saloon’ wordt neergezet. En zo voelt deze hybride ‘3’ ook. Diepe zit, mooie balans, stevige suspensie, en ja: een prachtig vermogen. Tussen de 184 pk en 290 Nm sterke 2,0 liter TwinTurbo viercilinder benzinemotor en de versnellingsbak bevindt zich een elektromotor van 88 pk en 290 Nm; tezamen goed voor 252 pk en 420 Nm. Er is zelfs een soort boost-functie die 250 Newtonmeter extra in de strijd gooit als het even harder moet. Dat alles maakt van de 330e met zijn – anders dan bij de 225xe ook in elektrische modus te gebruiken – Steptronic achtbak een zeer hard accelererende, snelle auto. Waarmee bovendien serieus geavanceerd gereden kan worden. Een feilloze wegligging, mede dankzij de 50:50-gewichtverdeling vanwege een laag geplaatst batterijenpakket. Daarmee kan bijvoorbeeld in stad of dorp dus zero-emission gereden worden, maar de theoretische vol-elektrische actieradius is wederom 40 kilometers. In diezelfde E-modus is de top begrensd tot 120 km per uur. Hoewel ook de 330e in staat is om rijdend bij te laden, is het lichtnet de optimale manier. In ook weer drie uren en een kwartier een volle batterij, waarbij de eerdergenoemde iWallbox het weer een uurtje sneller doet. Zowel de BMW 225xe als de 330e is een volwaardige automobiel. Een zonder meer serieus en langdurig bruikbaar concept. Wat er ook komen mag. De belangrijkste conclusie moet dan ook zijn: ook in ons land echt niet meer alleen interessant voor de zakelijke koper. Door: David Bakels

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer