strictly cars with character

Porsche Cayenne S Diesel: Cayenne Airways

14 september 2016
Of we per 'Cayenne Airways‘ naar de presentatie van de nieuwe Porsche Panamera wilden, vroeg de importeur. De tocht van Nederland naar Berlijn dus niet per vliegtuig maar over de Autobahn in een Cayenne met de sterkste 4,1 liter V8 dieselmotor. Daar konden we natuurlijk geen ‘nee’ tegen zeggen. Ergens tussen vier en vijf uur ’s middags werden we verwacht in Berlijn. Rekening houdend met de traditionele Duitse Staus vertrokken we om tien uur ‘s ochtends oostwaarts. Eerst maar eens ongeschonden door het Ruhrgebied komen en dan grote stappen zetten, was het idee, maar meteen na Venlo was het al rustig genoeg om de comfortabele Cayenne even de sporen te geven. Allemachtig wat gaat die beresterke dieselmotor er vandoor als je het gaspedaal in het tapijt drukt. Hij schakelt een paar van de acht versnellingen terug, werpt zijn 385 paardenkrachten en 850 Nm aan koppel naar de aandrijfassen en gaat er vervolgens met reuzenstappen vandoor. In luttele seconden passeert de naald van de snelheidsmeter het getal ‘200’ en ook ‘225’ komt in een vloek en een zucht in beeld. Maar daar had de bestuurder van het oude Golfje even niet op gerekend, want die koos na het invoegen meteen de meest linkse baan. Gelukkig vertraagt de Cayenne nog sneller dan hij accelereert, dus niets aan de hand. Porsche Cayenne S Diesel

Rustiger

Over accelereren gesproken, de Cayenne S Diesel kan in 5,4 seconden van 0 naar 100 km/h sprinten en laat een topsnelheid van 252 km/h noteren. Volgens de officiële meetmethode moet de SUV met gemiddeld 8,0 liter diesel per 100 kilometer toe kunnen. Uiteraard hebben we niet heel erg ons best om dat te controleren op een snelweg waar je flinke stukken onbeperkt hard mag rijden. Maar met de snelheden die wij reden, stemt een boordcomputerverbruik van rond de 10 liter per 100 kilometer tot grote tevredenheid. Vooral omdat we toch regelmatig boven de 200 km/h noteerden, met als uitschieter 245 km/h toen het verkeer na Hannover wat rustiger werd.

Koninklijk

De Cayenne S Diesel is een echte snelwegkoning. Op een totale afstand van ruim 1.200 kilometer zijn we twee keer ingehaald en alleen door modellen van hetzelfde merk. Onderweg hebben we ook een beetje met de onderstelinstellingen 'gespeeld'. De Comfort-stand is aangenaam tot zo'n 140 km/h en laat je zweven als op een tapijt. 'Sport' is de juiste keuze als het harder kan en mag, want hard rijden gaat dan een stuk stabieler. En als het asfalt mooi glad is en je komt boven de 200, dan verdient 'Sport Plus' de voorkeur. Uiteindelijk reden we in iets meer dan vijf uur van Nederland naar Berlijn, om nauwelijks vermoeid en zonder bijtanken te arriveren in het hart van de stad. De Cayenne Diesel S dwingt groot respect af als uitmuntende reisauto. Wat ons betreft heeft Cayenne Airways er een nieuwe frequent flyer bij. Door: Mario Vos

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer