strictly cars with character

Donkervoort D8 GTO-RS: de ultieme recordkiller is terug

7 december 2016
De Donkervoort RS is terug. De opvolger van de D8 270 RS - die ruim een decennium terug tweemaal het schopte tot het ronderecord op de Nürburgring Nordschleife - heet de Donkervoort D8 GTO-RS. Het hart van de nieuwe Donkervoort D8 GTO-RS wordt gevormd door de meermaals bekroonde 2,5-liter vijfcilinder benzinemotor van Audi. Wat het vermogen is van de krachtbron, laat Donkervoort in het midden maar het noemt de GTO-RS ‘de ultieme recordkiller’. Vast staat is dat het motormanagement is geoptimaliseerd en dat het koppel sterk verbeterd is over het gehele toerenbereik. De nul tot honderd acceleratie binnen de magische drie seconden lijkt een zekerheidje.

Downforce

Donkervoort is trots op het feit dat de D8 GTO-RS een flinke downforce heeft gekregen. Zowel op de voor- als achteras bedraagt de neerwaartse druk 50 kilo. Ook de luchtweerstand nam af. Met meer dan 20 procent zelfs. De complete styling van de GTO-RS staat in het teken van de toegenomen aerodynamica. De nieuwe Donkervoort moet vooral snel zijn en subliem in de handeling. Als men hem dan ook nog mooi vindt, is dat mooi meegenomen.

Sandwich

Om het wagengewicht laag te houden, koos Donkervoort als verwacht voor veel koolstofvezelcomponenten. Ze gebruikte echter een nieuwe productiemethode die het ‘X-Core’ noemt, waarbij een unieke sandwich-schuimtechniek wordt toegepast. Het maakt de koolstofcomponenten lichter en sterker.

Van 40 naar 65

De D8 GTO-RS zou in een oplage van 40 exemplaren worden gebouwd. Door de grote vraag besloot Donkervoort er nog eens 25 extra te produceren. Een tiental daarvan gaat door het leven als D8 GTO-RS Race Edition en die zijn bedoeld voor het circuit, terwijl er 15 als Bare Naked Carbon Edition de montagelijn in Lelystad verlaten. De D8 GTO-RS Bare Naked Carbon Edition is uitgevoerd in volledig zichtkoolstof, een techniek waarbij de vezelstructuur van het materiaal zichtbaar blijft.

Eindejaarsbonus

De eerste D8 GTO-RS wordt nog dit kalenderjaar geleverd, waarmee het ideale kerstcadeautje een feit is. Wie ook een D8 GTO-RS onder de kerstboom wil en snel nog even een exemplaar bestelt, moet weten dat de huidige levertijd oploopt tot januari 2018. De D8 GTO-RS begint bij prijzen van net onder de twee euroton.

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer