strictly cars with character

In vol ornaat: de Toyota Supra

14 januari 2019

Het is eindelijk zover. De langverwachte Toyota Supra is officieel onder het doek vandaan. Op de autoshow van Detroit is, na 17 jaar afwezigheid, de vijfde generatie te aanschouwen.

De nieuwe Supra is van de vijfde generatie en draagt de naam Toyota GR Supra (GR staat voor Gazoo Racing). De door BMW ontwikkelde 3,0-liter zes-in-lijn turbobenzinemotor levert een vermogen van 340 pk en een koppel van 500 Nm. In 4,3 tellen spurt de achterwielaangedreven Supra van nul naar honderd.

Wendbaar

De aandrijflijn van de Supra is in de lengte geplaatst, waarbij geschakeld wordt via een achttraps automaat. Verschillende rijmodi zijn te selecteren, waarbij ook ‘launch control’ en een speciale circuitsetting niet ontbreken. Alleen in Europa wordt de Toyota GR Supra verkocht met een actief differentieel. De gewichtsverdeling belooft 50/50 te zijn, waarbij een korte wielbasis en een laag zwaartepunt de Supra ideaal maken voor het betere gooi- en smijtwerk.

Porsche 718 Cayman S in het vizier

De Toyota GR Supra lijkt een directe concurrent te worden voor de 101.000 euro kostende Porsche 718 Cayman S, want de Japanse sportieveling is nagenoeg even krachtig en zelfs ietsje sneller bij een stoplichtsprint. De Supra is met een vanafprijs van 81.995 euro echter flink goedkoper als hij in oktober van dit jaar de showroom binnen dendert. De A90 Edition, in de lakkleur Matt Storm Gray, is dan al vergeven. Alle 900 exemplaten die naar Europa komen, waarvan 90 naar ons land, zijn immers allemaal al besteld.

Smaken

Gelukkig komt de Toyota GR Supra in meer smaken – kies uit 7 kleuren en twee uitvoeringen – en dan ben je op z’n minst voorzien van sportstoelen met alcantara, een audiosysteem met 10 luidsprekers, achteruitrijdcamera en tal van veiligheids- en assistentiesystemen.

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer