strictly cars with character

Audi e-tron 55 quattro: Buitengewoon gewoon

21 maart 2019

Audi is trots op de nieuwe e-tron. Terecht, want het is de eerste echte elektrische auto van het Duitse merk. Opvallende eerste indruk: Audi’s elektrische gamechanger rijdt buitengewoon gewoon.

E-tron was de afgelopen jaren een soort verzamelnaam geworden voor futuristisch ogende elektrische Audi’s met megaveel vermogen en een revolutionair interieur. Het bleven proefballonnen, ook al mochten journalisten ermee rijden en zouden ze ook echt op de markt komen. Vandaar dat we bij de nieuwe e-tron wederom een stukje sciencefiction op wielen hadden verwacht. Maar niets van dit alles: de e-tron blijkt een Audi als alle andere.

Dat komt goed uit wanneer we in Abu Dhabi – een van de grootste olieproducerende landen ter wereld – zacht richting de horizon zoeven. Achter ons zien we een streep zwart asfalt steeds kleiner worden, voor ons begint het grote niets, zo leert een blik op de bekende Virtual Cockpit. De e-tron ploegt dankzij het enorme koppel soepel over de zandduinen. Terwijl de zon alles probeert te roosteren, snort binnen de airco en klinkt rustgevende muziek via onze iPhone uit de speakers.

GAMECHANGER
Wanneer we even later bij een berg droge, witte rotsen uitstappen, constateren we dat de naam e-tron eigenlijk niet zo goed past bij Audi’s gamechanger. De 4,90 meter lange auto had eigenlijk Q6 moeten heten, zo was ons ook verteld tijdens de introductie in Abu Dhabi. En dat was misschien wel beter geweest. Niet alleen omdat de auto qua formaat precies tussen de Q5 en Q7 in zit, maar ook omdat het verder vooral ‘gewoon’ een Audi is. Maar misschien is dat ook wel de kracht van dit model. Want afgezien van de elektromotoren is dit een SUV als alle andere. Dat is in dit geval vooral goed nieuws, want afgezien van het extra gewicht heeft Audi geen compromissen gesloten. De bagageruimte van 660 liter wordt niet gedeeltelijk opgeslokt door accu’s, de actieradius geeft bij een volle lading 400 kilometer aan in plaats van 40 en je kunt met de e-tron gewoon je gas loslaten zonder plotseling met je neus tegen de voorruit gedrukt te worden.

WATERGEKOELD
Dat laatste lijkt een futiliteit, maar nagenoeg alle elektrische auto’s waarin we hebben gereden remmen sterk af op de elektromotor om energie terug te winnen. Bovendien waren de remmen slecht te doseren doordat ook hierbij regeneratie van energie plaatsvond. Niets van dit alles in de e-tron. De auto remt net zo verfijnd als een Q5 diesel en dat is een enorm pluspunt. Zeker als je weet dat bij 90 procent van de rem-acties alleen de elektromotor wordt gebruikt. Dat scheelt ook nog eens in de kosten qua remschijven en -blokken.

Veel techniek qua motorisering is er niet, maar Audi heeft de elektromotoren niet lukraak uit een rek getrokken bij een wasmachinefabrikant. Sterker nog: Audi bouwt ze zelf en heeft veel aandacht besteed aan de koeling. Het gaat hierbij om waterkoeling die ervoor zorgt dat de motoren langer op topniveau kunnen presteren. Het voorkomt dat de prestaties worden teruggebracht na een paar keer vol optrekken, omdat de motoren dan te warm zouden worden. Zelfs in de woestijn geven ze geen krimp.

CAMERA ALS BUITENSPIEGEL
Het enige afwijkende wat we aan de e-tron zien, zijn de buitenspiegels. Dat zijn camera’s die beelden van wat er achter de auto gebeurt, projecteren op een display aan de binnenkant van de portieren. Dat is een kwestie van wennen. Dat duurt in ieder geval langer dan twee dagen, want wij keken telkens bij een inhaalactie naar de camera in plaats van naar de display daaronder. Het is echter geen l’art pour l’art, want dankzij het geringere oppervlak komt de e-tron 35 kilometer verder op een volle lading dan met conventionele spiegels. De Audi is snel dankzij een systeemvermogen van 408 pk en een trekkracht van in totaal 664 Nm. Daarmee accelereert de 2.490 kilo wegende e-tron van 0 tot 100 km/h in 5,7 seconden. De topsnelheid is begrensd op 200 km/h. De bestuurder kan kiezen uit zeven rijprofielen op basis van de weersomstandigheden of persoonlijke voorkeur. Die keuze beïnvloedt ook de werking van de adaptieve luchtvering. De e-tron is hierdoor comfortabel op de lange afstand en sportief in de bergen.

ACTIERADIUS
Bij snelwegritten gaat de carrosserie omlaag om de luchtweerstand te verlagen en de actieradius te vergroten. Die actieradius is nog wel een dingetje. De auto zou eerst een range van minimaal 400 kilometer hebben, maar tijdens de persconferentie was dat ‘tot 400 kilometer’. Tijdens de testritten haalde niemand deze afstand en één auto viel voor het eindpunt stil met een lege accu. Dat komt natuurlijk gedeeltelijk doordat testprocedures meer stroom vreten dan wanneer je met constant 120 km/h richting het eindpunt te cruist, maar ook wij zaten vlak voor de finish al enigszins bezorgd naar de verbruiksmeter te kijken. Voor het overige is de Audi e-tron een dijk van een auto, die compromisloos te gebruiken is buiten de gebaande paden, maar zich ook thuis voelt in de urban jungle en op de snelweg richting kantoortuin. De quattro-aandrijving zorgt voor een veilige wegligging en het digitale dashboard heeft een futuristische uitstraling.

De auto is te koop voor prijzen vanaf 84.100 euro. Daarmee is de Audi iets duurder dan de Jaguar I-Pace (vanaf 80.330 euro), maar duidelijk goedkoper dan het repertoire van Tesla (vanaf 90.080 euro voor de Model S). Dankzij de gunstige regeling rondom de bijtelling blijft dit soort auto’s aantrekkelijk.

Door: Erik Kouwenhoven

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer