strictly cars with character

Achtste generatie Chevrolet Corvette – met middenmotor - een feit

19 juli 2019

De Chevrolet Corvette van de achtste generatie is gepresenteerd. Het grootste nieuws is dat de V8 van voren naar het midden verhuist. En dan klinken er nog geruchten over elektrificatie van het Amerikaanse icoon.

De Chevrolet Corvette is natuurlijk een iconische auto. Sinds 1953 wordt de Amerikaanse sportwagen immers al gebouwd. Als er een nieuwe generatie uitkomt – zoals nu de achtste – is dat vanzelfsprekend groot nieuws. Te meer ook omdat Chevrolet dit keer niet koos om de kenmerkende V8 in de neus te plaatsen, maar in het midden, net achter de voorstoelen.

6,2-liter V8

De achtcilinder is er gelukkig nog altijd in een van zijn dikste soort. De 6,2-liter krachtbron levert een vermogen van 495 pk en een koppel van 637 Nm. Schakelen verloopt via een achttraps automaat met dubbele koppeling. De Corvette Stingray is vanouds bijzonder rap, want de sprint van 0-100 km/u verloopt in minder dan 3 seconden. De auto is immers met 1.530 kilo netjes op gewicht.

Zoals bij elke moderne sportauto zijn er diverse rijmodivoorhanden. Naast Weather, Tour, Sport en Track zijn MyMode en Zmode nieuw. Inlaatste genoemden kun je als bestuurder veel tot bijna alles zelf instellen.

Gewichtsverdeling

Ook nieuw zijn de afmetingen aan de Corvette C8. Hij is bijna 13 centimeter langer dan z’n voorganger. De voorzijde werd korter, terwijl de achterkant langer werd. Het resulteert in een betere gewichtsverdeling en dus een beter stuurgedrag. De nieuwe Corvette zit lekker dicht op de grond. Bij drempels is dat wat lastig manoeuvreren en dus kun je de neus volautomatisch 4 centimeter de lucht in tillen. Andere fijne feature is het verwijderbare dakpaneel.

Kwaliteit omhoog

Binnenin zijn de Corvette-ontwerpers flink aan de slag gegaan. De afwerking werd naar een hoger plan getild en de laatste technologie is aan boord. Dus veel digitale schermen en de nodige connectiviteit. Voor wie de Corvette het circuit opstuurt, is de Performance Data Recorder (PDR) een interessante optie. Het systeem slaat – dankzij een camera in de neus - een video op, waarmee je na afloop je raceprestaties analyseert.

Op de Amerikaanse thuismarkt zal de nieuwe Chevrolet Corvette in de basistrim zo’n 60.000 dollar kosten. Wie de auto lekker vol hangt zal boven de 100.000 dollar uitkomen, maar daarmee is hij in vergelijking met veel andere sportauto’s nog altijd een prijspakker.

Stekker?

Overigens melden diverse media dat Chevrolet de nieuwe Corvette zo heeft gebouwd dat er ruimte is voor elektrificatie. Er wordt gesproken over de mogelijke komst van een mild hybrid, plug-in hybride en zelfs volledig elektrische Corvette. De Amerikanen zijn dus veel meer van plan dan alleen de V8 uit de neus te laten verdwijnen.

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer