Overslaan en ga direct naar de inhoud
Socials

Two of a kind: Alfa Romeo Giulia Veloce Q4 versus BMW i4 eDrive 40

Nou doet ‘ie het wéér, een ‘fossiele’ auto met een elektrische auto vergelijken. Als verzachtende omstandigheid geldt dat er nu sprake is van een autobiografisch element. Thomas Bangma verklaart zich nader inzake een vergelijking tussen een auto die hij zelf graag zou rijden en een auto die hij anderen met volle overtuiging aanraadt.

Ik geniet alweer vier jaar bijna dagelijks van wat zo ongeveer de ‘allerfossielste’ auto is die je tot voor kort nog kon kopen; een Alfa Romeo Giulia diesel met handgeschakelde bak en zónder navigatie. Ingebouwde navigatie dateert een auto zo snel, was/is mijn redenatie en navigeren gaat perfect met de telefoon. In dat kader beveel ik trouwens TomTom Go aan. En die handbak? Die dateert evenzeer, maar het is een fijne, zeer precies schakelende transmissie. Bovendien is de Alfa gewoon een overheerlijke auto, die dankzij de expertise van Beek Autoracing in De Residentie met gemak 220 pk en bijna 500 Nm genereert. En (BMW-rijders opgelet!) het is tot op heden een volkómen probleemloze auto gebleken.

Provocatief

Ja, ik weet het: ik ben een evenzeer onverbeterlijke als onbezoldigde Alfa-ambassadeur, maar dit prachtige merk verdient het. En als BMW vier jaar geleden nog een 3 Serie (tegenwoordig ‘THE 3’) met een normaal dashboard had geleverd was ik waarschijnlijk BMW blijven rijden. Er gaat immers niets boven zo’n dikke zescilinder diesel. Dat is een constatering die ik enige tijd geleden overigens ook al met u deelde. Maar vroegâh is geweest. En ook Alfa Romeo levert geen handgeschakelde Giulia’s meer, laat staan met een dieselmotor.

Lees verder

Het gehele artikel en nog veel meer foto’s kunt u teruglezen in CARROS Magazine nr. 6/2022. Nooit iets missen? Neem nu een extra voordelig jaarabonnement (8 nummers).

Cookieverklaring

Onze website maakt gebruik van cookies. Meer hierover kun je lezen in ons privacybeleid.