Overslaan en ga direct naar de inhoud
Socials

Subaru Solterra: op avontuur

Er is meer tussen hemel en aarde dan een verbrandingsmotor, ontdekte Subaru. Daarom komt het Japanse merk nu met een volledig elektrisch model, de Solterra met all-wheel drive. Mario Vos probeerde ‘m uit.

Subaru is geen grote speler op de wereldmarkt, maar verkoopt wereldwijd – en dan vooral in de VS – meer auto’s dan bijvoorbeeld Volvo, om maar eens een gedroomde concurrent te noemen. Voor de kostbare ontwikkeling van een elektrische auto zocht het Japanse merk de samenwerking met Toyota. Daarom deelt de Solterra – de naam is een samentrekking van zon en aarde - veel componenten met de bZ4x, Toyota’s eerste volledig elektrische model.

Altijd All Wheel Drive

Waar Toyota zich vooral richt op een grote groep kopers met betaalbare en doorgaans voorwielaangedreven versies, kiest Subaru voor permanente all-wheel drive en een rijkere uitrusting. Vandaar dat de vanafprijzen van de Solterra rond de 55.000 euro beginnen. Een niveau waaraan Subaru-kopers wel gewend zijn. Overigens is de Solterra eerder op de markt dan de Toyota met moeilijke naam, want ergens in de zomer verschijnen de eerste exemplaren al op de weg. Kopers van de elektrische Toyota moeten nog tot eind 2022 wachten. De eerste meters met de Solterra maken we net over de Duitse grens op de testbaan van Aldenhoven. De openbare weg was nog taboe, omdat de typegoedkeuring tijdens ons rendez-vous nog niet rond was.

Lees verder

Het gehele artikel en nog veel meer foto’s kunt u teruglezen in CARROS Magazine nr. 3/2022. Nooit iets missen? Neem nu een extra voordelig jaarabonnement (8 nummers).

Cookieverklaring

Onze website maakt gebruik van cookies. Meer hierover kun je lezen in ons privacybeleid.